*

MERTSI LANKI "Pyrkimys oikeamielisyyteen tuottaa mielenrauhan"

"Kohtalokas konsensus" -Lumedemokratia

Lumedemokratiaa, Kun konsensus vei rahan ja vallan suomalaisilta, Katja Boxberg - Taneli Heikka, WSOY. Kirja on täynnä todellisia helmiä. Varmasti tulee taas loka lentämään tietyltä suunnalta. Leimakirves heiluu, disinformaatio tulvii,  ja hyvin nopeasti kirja vaijetaan kuoliaaksi. Näin siis meillä Suomessa. Suosittelen kirjaa kaikille oikeamielisille ihmisille, totuuden etsijöille ja kansanvallan kannattajille.

Lainauksia kirjasta:

Konsensuksen kolmio

1. Punaleiri

Kenellä on valta: Sdp, Vas, SAK

Kuka hyötyy: Matalan jalostusarvon teollisuus ja sen työntekijät.

Kuka kärsii: Työttömät, syrjäytyneet ja keskiluokka

Seuraukset: Suomessa on maailman jäykimpiin kuuluvat työmarkkinat (WEF Freedom Index) ja sen seurauksena Pohjoismaiden matalin työllisyysaste ja länsieurooppalaista keskitasoa huonompi julkinen palvelutaso.

Hinta: Yli 6 miljardia euroa (laajan työttömmyyden kustannukset veronmaksajalle vuodessa)


2. Aluetukileiri

Kenellä on valta: Kesk ja MTK

Kuka hyötyy: Kehitysalueet, jotka muualla Euroopassa ovat tyhjentyneet

Kuka kärsii: Kaupunkien koulutettu keskiluokka, syrjäytyneet ja työttömät

Seuraukset: Kaupunkien verotuloja siirretään kehitysalueille vuosittain seitsemän miljardia euroa (Tilastokeskus); Suomessa on EU:n alhaisin kaupungistumisaste.

Hinta: 7 miljardia vuodessa

3. Pääomaleiri

Kenellä on valta: Kok, suuryritykset, EK

Kuka hyötyy: Suuryritysteen omistajat

Kuka kärsii: Työttömät, syrjäytyneet, yrittäjät. Koulutettu keskiluokka.

Seuraukset: Pienten ja keskisuurten yritysten kenttä on näivettynyt (WEP). Työllistäminen on vaikeaa.

Hinta: Yli 100 000 ihmistä syrjäytyi viime laman seurauksena. Syrjäytyneet aiheuttaneet arvioiden mukaan jopa 50 miljardin euron menetykset kansantaloudelle.

Konsensuksen seuraukset:

- korkeat verot

- huonot palvelut

- matala ostovoima

- kilpailun puute, korkeat hinnat

- syrjäytyminen, väkivalta ja pahoinvointi

- demokratian alamäki

- yrittäjyyden halveksunta

- innovaatioiden puute

Kuka kärsii: suomalaiset

Kuka hyötyy: pitkällä tähtäimellä ei kukaan

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (144 kommenttia)

Leppänen (nimimerkki)

"Tiedemaailmaa lähimmäksi tätä verkostoa pääsi kahdella osumalla sosiologian professori Jeja-Pekka Roos, EEC:n vastustaja ja Rauhanpuolustajien keskustoimikunnan jäsen. Hän onkin voimakkaasti torjunut yrityksiä tarkastella taistolaisuutta kriittisesti. Sosiologina suomettumisen kriittinen verkostotarkastelu tietysti kuuluisi hänelle viran puolesta. Jos Roosilla ei ole aihetta katua, voisiko hän ehkä julkaista oman verkostonsa, jotta asianomaiset saisivat kunnian, joka heille kuuluu?" - Lumedemokratia, Boxberg - Heikka

Taitaa Jeja-Pekalla kulua (työ)aika tärkeämpään kuin suomettumisen kriittiseen tarkasteluun. Esimerkiksi Halla-ahon hiilostamiseen blogikirjoituksissaan. : )

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Lumedemokratia: ... Suomessa on huippukorkeat verot, matalat palkat, kalliit elinkustannukset, vähän yrityksiä ja keskinkertaiset julkiset palvelut... Suomessa työttömyys koskettaa 340 000 ihmistä... nuoret miehet riistävät itseltään hengen useammin kuin missään muualla läntisessä Euroopassa... työkyvyttömyyseläkkeelle jäädään yhtä usein kuin vanhuuseläkkeelle... pahoinvointi purkautuu alkoholin väärinkäytökseksi ja väkivallaksi. Onko tämä ihanneyhteiskunta? Ei ole. Ja ettemme sitö tiedä, johtuu konsensuksesta. Pahoinvointi-Suomi on pitkäjänteisen ja suunnitelmallisen konsensuspolitiikan tulos.

Sami Haapavaara (nimimerkki)

Jos ei konsensusta, niin mitäs diktatuuria se Mertsi haaveilee? Kiinalaista kapitalismia - Yhdysvaltain konkurssipesää ja sotaa voittojen vuoksi? €uvostoliittoa ja Tsadin aavikoita uuskolonistisessa hengessä?

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Ei konsensuksen vaihtoehto ole diktatuuri vaan demokratia. Itseasiassa konsensus on lähempänä diktatuuria kuin demokratiaa. Suomen "demokratia" on lähempänä venäläistä demokratiaa kuin ruotsalaista demokratiaa! Ymmärtämisen laajentamiseen Lumedemokratia kirjaa suosittelen. Siis Sami heti huomenna kirjakauppaan, hinta 21 eur. Edullinen!

Voisimme jatkaa tietämme kohti demokratiaa ja kansanvaltaa vaikkapa avaamalla puolueiden kirjanpidot, niin näkisimme millaista korruptiota tässä maassa harrastetaan. Myös suhteellinen vaalitapa pitäisi välittömästi poistaa, niin että vanhat puolueet eivät enää voi betonoida valtaansa niin helposti.

siviilitarkkailija (nimimerkki)

mitäpä tuohon lisäämään, näin se on.

Markus Räsänen (nimimerkki)

Teollisuuskapitalismi on vapaassa pudotuksessa.
Suomen punaisin, Markus Räsänen tiedottaa:

www.markusreed.julkaisee.fi
www.markusred.com
Google: ”Maailmantalouden lopussa” sekä ”Markus Räsänen”.
”Kunnallisvaalit Lahdessa 2008”.
”Kaikki yhdenkin puolesta”

markus_r.r@elisanet.fi
050-5876491

Leppänen (nimimerkki)

Punaleiri, aluetukileiri ja pääomaleiri kaikessa hiljaisuudessaan säätelevät kansalta salassa asioita, tekevät lehmänkauppoja. Ja Suomi köyhtyy köyhtymistään. Innovaatioita ei synny, investoinnit suunnataan muualle. Palvelusektori ovat kehittymätön. Täällä itketään sellukattilan äärellä.

Leppänen (nimimerkki)

Markus Räsänen, tittelisi on väärä, kyllä Joulupukki on suomen punaisin! Paitsi asultaan, niin sehän jakaa lahjoja koko ajan ja kaikille. Todellinen jakaja! Jaettavaa vaan riittää ja riittää, riittää ja riittää. Jos Joulupukki olisikin seuraava pääministeri?!

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Tärkeä kirja. Sääli että jäi pinnalliseksi läpijuoksuksi. Mutta sellaisenaankin kirja varmaan yritetään aktiivisesti unohtaa asianomaisten toimesta, joita on paljon...

Ryyti (nimimerkki)

Suomessa ei ole ollut hallitusvaihdosta sanan länsimaisessa merkityksessä sitten vuoden 1978.

Leppänen (nimimerkki)

Niinhän täällä tehdään, vaietaan asiat kuoliaaksi. No, tarina kertoo että 80 -luvulla kirjoitettiin kirja, joka kertoi metron rakentamiseen liittyvistä lahjus asioista. Siinä oli mukana sekaantuneena kaupunginjohtajaa yms. isokenkäistä. Summat olivat suuria. Oli salaa nauhoitettu ja saatu nauhalle lahjuksen antotapaus. Kirja oli niin arka asia, että vaivihkaa asiaan sekaantuneet kävivät ostamassa apulaistensa kanssa kaikki kirjat pois kirjakaupoista. Painos oli jotain 1 - 2000 kpl. Sain käsiini tuon kirjan viime syksynä. Mielenkiintoista luettavaa!

Leppänen (nimimerkki)

10. Mitä tarkoitat? Meillähän oli diktatuuri vielä silloin (UKK) 1978?

Sami Haapavaara (nimimerkki)

Leppänen hyvä, kopio kirja ja pistä PDF:nä nettiin, olisitkos niin ystävällinen, kiitos.

Nihilisti (nimimerkki)

Odotan innolla kirjaa postista!

Vihdoinkin joku toimittaja laittaa näitä ajatuksia oikeasti paperille. Järjestelmä ei ole Suomessa toiminut pitkään aikaan mutta kansa on liian nöyrää (vanha siirtomaakansa kompleksi), että uskaltaisi vaati parempaa järjestelmää (LUE: menoja vähentämään, ei lisäävään valtioon).

Oikein luetellut kolmiot Punaiset-Farmarit-Suuryritykset ... Suomesta puuttuu koko kapitalismin ja hyvinvoinnin kannalta tärkeimmät eli PK-yritykset ja vauras keskiluokka. Meillä on ainoastaan köyhä ja katkera kansa.

Leppänen (nimimerkki)

10. Ryyti, tarkoititko että vuodesta 1998 RKP on ollut hallituksessa? Mulla on joskus hidas sytytys.

13. Sami, tarkoitatko metrolahjus kirjaa vai Lumedemokratiaa? No, en kyllä suostu tekemään tekijänoikeusrikosta kummassakaan tapauksessa. Vaikka olet kyllä mukava mies. Lumekirja löytyy Porvoosta, kirjakaupasta ja metrosotkujen rötösherroista osa on jo ehtinyt kuollakkin. Maatkoon rauhassa. Eestään löytää...

Sami Haapavaara (nimimerkki)

Metrolahjus, Lume kirjan yksipuoliset ja silmäiset kyllä löytyy markkinoilta.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Suomessa ei juuri ole kunnon AVAUKSIA. Tämä kirja on todellakin AVAUS. Nostaisin sen "Tamminiemen pesänjakajien" kanssa samaan sarjaan. Jotain osviittaa saa kun katsoo
Pressiklubi ohjelman TV1 Areenalta:

http://areena.yle.fi/toista?id=1928623

Leppänen (nimimerkki)

Sori Sami, ei voi. On korkea moraali, oon PerusSuomalainen. Meissä on tulevaisuus : )

Sami Haapavaara (nimimerkki)

Kerätään U. Leppänen kolehti ja maksetaan kirjastokorvaukset tekijälle, joka on? Ja kirjan nimi on?

Mertsi, avauksia on vaikka kuinka, mutta ei ehkä kauppalehden toimittajien, mutta Kauppalehden palstalla niitä on ollut monta vuotta. Kuinka hidas täytyy ammattitoimittajan olla, kunnes huomaa että tuuli puhaltaa taas väärään suuntaan mihin menevät.

Käyttäjän juhopaavola kuva
Juho Paavola

Täyttä asiaa! Toki kannattaa muistaa että jokaisessa maassa on omat ongelmansa ja siksi Suomi on näinkin korkealla vertailuissa. Suurin syöpä ja jarru kaikelle järkevälle kehitykselle sodan jälkeen on ollut kepu, kulloisillakin nimillään.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Nihilisti: "… Suomesta puuttuu koko kapitalismin ja hyvinvoinnin kannalta tärkeimmät eli PK-yritykset ja vauras keskiluokka. Meillä on ainoastaan köyhä ja katkera kansa."

Joo, yrittäjäthän putsattiin 90 luvulla, laman aikana pois työllistämättä itseään ja toisiaan. Aholla meni pupu pöksyyn, eikä uskaltanut elvyttää riittävästi, ja Viinasen kanssa pistivät pk-yritykset konkurssiin. Pankeille lyötiin vastiikkeetonta rahaa 50 sen aikaista mummomiljardia. Jätettiin vaan suuryritykset ja julkinen sektori. Kun suomessa työllistäminen on kansainvälisten tutkimuslaitosten mukaan äärimmäisen vaikeaa niin tässä sitä nyt taas ollaan. Edes kuplatalouden aikana ei saatu ihmisiä työllisiksi. Nyt on yli 400 000 ihmistä ilman työtä (työttömät, koulutuksissa, työkyvyttömyyseläkkeellä, lomautettuina).

Leppänen (nimimerkki)

Sami, en löytänyt kirjaa kotoa, on varmaan työhuoneellani? Hoidan nimen ja tekijän huomenna sinulle. Sen muistan hyvin että Ilkka Hakalehto oli yksi niistä jotka siinä kirjassa yrittivät panna lahjuksien ottajia koville. Hauska yhteensattuma oli, että kun olin lukenut kirjan, niin seuraavana päivänä törmäsin Hakalehtoon kirpparin pihalla Vallilassa. Kertoi mielenkiintoisia juttuja sen aikaisesta politiikasta.

Sami Haapavaara (nimimerkki)

shaapavaara at gmail.com

Kiitos jos näin viitsit tehdä, tai sitten pistä ihan julkisesti tähän?

Kirja on nimeltään Lahjottu Helsinki, korruptiotapauksia sekä niiden syistä, seurauksista ja murtamisesta, Eero Taivalsaari ISBN 951-99995-3-1

Vaarallinen kirja 

- Miksi? Koska se tarkasti asiakirjoihin nojaten kertoo, kuinka väärinkäytökset leviävät Helsingin kaupungin hallinossa.

- Helsingin kaupunginjohtaja Raimo Ilaskivi ja kaupunginvaltuuston silloinen puheenjohtaja Harri Holkeri yrittivät ryhtyä Lahjotun Helsingin tekijää vastaan toimenpiteisiin huhtikuussa 1986. Heillä oli siiheen syynsä, jotka selviävät kirjan lukemalla. Ilaskivi ja Holkeri perääntyivät, koska kirjan aineisto on pitävä.

- Helsingissä ilmestyvät päivälehdet vaikenivat miltei täysin Lahjotusta Helsingistä. Niilläkin on syynsä, jotka käyvät ilmi kirjasta.

- Onko korruptio Helsingin kaupungin hallinnossa kuin pohjaton suo?

- Lahjottu Helsinki on tärkeä dokumentti suomalaisen puoluepolitiikan ja kunnalllishallinnon rappiosta. 

jussi vaarala (nimimerkki)

Laitanpa tässä varmuuskopion tänne Metrsin blogiin jos sallit - demokratian ja sen esutajien toimivuudestahan täälä puhutaan vaikka tämä menee pikkasen ohi mutta toisaalta ei liittyen Ville Niinistön äänestyskäyttäytymiseen Lex Nokia-asiassa:

Kirjoitan tämän jutun Ville Niinistön blogiin ja jos se siitä poistetaan otan kopion tästä ja julkaisen sen jossain toisessa blogissa.

Miten minusta tuli ei-vihreä

Sanotaan heti alkajaisiksi että taitaa Ville Niinistö olla yhtä lailla puolueensa taktiikkapelin uhri kuin itse syypääkin mitä nyt niskaansa saa. Mutta siis miten minusta tuli ei-vihreä ja miten se liittyy Niinistöön.

Olin v 99 vihreiden eduskuntavaaliehdokkaana uudellamaalla ja silloin totesin tehdessäni käytännössä vaalityötä yksin ainoastaan ystävällisen Lohjan silloisen vihreiden puheenjohtajan tuella että ei ole hääviä sakkia nämä vihreät vaikka aate hyvä onkin. Sain jotain 500 ääntä ja Forsius meni Vhdissä läpi 1700 äänellä muistaakseni.

Sitten viimeisten eduskuntavaalien alla ilmoittauduin varsinais-suomen vihreisiin ehdokkaaksi ja sain sitten kutsun tulla salonseudun vihreiden kokoukseen jossa tapaisin muita vihreitä ja salolaisen eduskuntavaaliehdokkaan. En siis ollut millään tapaa mukana sinänsä vihreiden toiminnassa mutta aika tunnettu mielipidekirjoittaja niin salossa kuin somerollakin. Kokous oli somerolaisen uuden jäsenen kotona joka rouva haki minut kotiinsa ja sitten syötiin hyvin rouvan ja hänen miehensä laittama ateria porukalla ennen kokousta. Kokouksen aikana meille molemmille sekä minulle että kyseiselle rouvalle selvisi että mehän olimme molemmat ehdokasehdokkaita vaaleihin mutta meile kummallekaan ei ollut sitä kerrottu - siis kumpikin oli siinä hyvässä uskossa että olimme ainoa somerolainen ehdokaskanditaatti. Olin tyrmistynyt. Kuten ko rouvakin joka vetäytyi äkkiä vihreistä ja asettui toisen puolueen ehdokkaaksimutta ei tullut valituksi mutta on nyt someron kaupunginvaltuuston jäsen ja saa itse tulla vahvistamaan asiat jos haluaa - kyllä keskenämme pariinkiin otteeseen puhuimme asiasta ja ihmettelimme vihreiden ehdokasetiikkaa. En muista asioiden tapahtumajärjestystä mutta kävin myös Turussa ehdokaskanditaattihaastattelussa ja siinä oli koko ajan pakkopullan maku.

Sitten tajusin. Soininvaara oli ilmoittanut julksiesti kannattavansa Ville Niinistöä lupaavana poliitikkona ja vihreät tavoittelivat kahta paikkaa varsinais-suomesta. Siis silleen. Mutta sitten kun vielä näin jossain kokouspöytäkirjassa merkinnän jotenkin siihen suuntaan että vihreät asettavat 5-7 naisehdokasta ja 5-3 miesehdokasta niin totesin että tää on niin bimboa sakkia että kuut pai.

Että vihreästä aattesta tulee tällä porukalla hirveä aate ja on virhe olla mukana hirveissä. Ja niinpä pakkasin oman vihreän ajattelun mukaani ja häippäsin.

Että silleen päädyttiin Villeen ja asiat menee silleen ettei oikein tiedä milleen.

jussi vaarala (nimimerkki)

Oikeasti Metrsin aiheeseen. Ei riitä että demokratia toimii jne vaan pitää olla luontevaa myös kansantulo ja se ei ole kun helevtti itäraja on kiinni esimerkiksi Lapin osalta koko kuola on kiinni ja siellä on 900000 ihmistä tarpeineen rajan takana joka voisi kepesäti ruokkia Lapin 150000 asukasta. Se olisi yksi jättipulssi suomen talouteen.

Siis ei riitä että tarkastelee ko kirjan näkökulmia - pitää tarkastella myös suomen suurinta typeryyttää eli helsinkikeskeisyytä. Laskekaa mitä maksaa että Kuolan ovet on kiinni.

jussi vaarala (nimimerkki)

Ei pidä sortua kyttäämään pelkkää välinettä ilman että kyttää sen tarkoituksen toimivuutta. Siksi kaikki isot näkökulmat pitää olla pöydässä - muuten siirretään naapuri näkökulmasta ongelmat toiseen ja miten niitä ratkaiset kun ovat piilotettuna alueella jonne ne ei kuulu - eli ongelmat sille alueelle minne ne kuuluu.

jussi vaarala (nimimerkki)

Siksi jonkun aluepolitiikan jauhaminen ilman Kuolan kysymystä on turhaa paskanjauhamista.

jussi vaarala (nimimerkki)

( anteeksi: väliaikatieto - niinistö blogissa juttuni kohdalla lukee että odottaa arviointia ja seuraava toisen kommentti kyllä ilmestyi - että silleen )

jussi vaarala (nimimerkki)

( kommenttini odottaa hyväksymistä numerolla 17. - niinistö itsekin jo kommentoi numerolla 19 - tulostin pdf:ksi blogin etten puhu skeidaa )

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Tuo Lumedemokratia kirja kyllä viestittää sitä, että ollaan konsensuksesta johtuen valittu väärä strategia tässä aluepolitiikassa. Mutta miksi sinne kuolaan ei pääse? Olen itse toiminut yrittäjänä Pietarissa ja siellä toimii n. tuhat suomalaista yritystä. Onko se kuola jotenkin erityinen, strategisessa mielessä tai?

jussi vaarala (nimimerkki)

Onhan se Kuola siinä mielessä täekeä että kun meri sulaa niin siellä avautuu valtavat raaka-ainevarastot ja toisaalta merireitti muualle maailmaan on vissiin jo tänä vuonna sitä kautta venäjälle mahdollista ympäri vuoden. Eli sen taloudellinen painoarvo kasvaa varmaan nopeimmin venäjän alueista. Ja sen Kuolan auki saaminen olisi valtava aluepoliitinen ratkaisu mutta nykyisin ajatellaan suomessa kaikki suppilotyylii että kaikki menee hesan kautta. Kun pitöisi ajatella että etelän kaupunkien ja Lapin kautta Kuolan kautta. Siis kaksi talousväylää suomesta ulos yhden sijaan.

jussi vaarala (nimimerkki)

Tuo kaksi väylää ulos on se isoin juju mitä ajan.

yöperhonen (nimimerkki)

20. Juho: Suurin syöpä ja jarru kaikelle järkevälle kehitykselle sodan jälkeen on ollut kepu, kulloisillakin nimillään."

- Ai tarkoitatko 25 v kekkoslandia diktaattori-despoottia + Ahon katastrofaaliset ja kauaskantoiset mokat kun laman aikana ei uskaltanut elvyttää riittävästi ja viinasen kanssa järjesti yli 700 000 ihmistä työelämästä veks + Nykyinen nököpetteri, joka näytti meille kuolevaisille miten hän on JOHTAJA!

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

31. "... sen Kuolan auki saaminen olisi valtava aluepoliitinen ratkaisu mutta nykyisin ajatellaan suomessa kaikki suppilotyylii että kaikki menee hesan kautta. Kun pitöisi ajatella että etelän kaupunkien ja Lapin..."

Mikä siinä sitten on vaikeaa, en ymmärrä? Pitäisikö neuvottelut käydä Moskovan kautta vai miten? Eikö nykyinen hallitus ole kiinnostunut asiasta vai mistä kiikastaa? Mulla ei kyllä riitä kompetenssi alkuunkaan tässä asiassa. Voisikohan tuo Hemmo auttaa asiassa kun on Rovaniemeltä ja tietää aika paljon kaikesta ja varmaan tästäkin? Laitoin viestiä Hemmolle, että osallistuis keskusteluun tästä aiheesta täällä. Tai voit tietty olla yhteydessä häneen suoraan:

http://hemmokoskiniemi.blogit.uusisuomi.fi/

jussi vaarala (nimimerkki)

Suomen suurin ongelma on helsinkikeskeisyys jota on kyennyt vastustamaan ansiokkaasti Oulu ja joku Jorma Lillabacka joka sanoi että New York on yhtäkaukana Helsingistä kuin Kauhavaltakin.

Mutta se suurin ongelma on se että ihmiset ei näe massamäärin mikä jättiongelma hesakeskeisyys on jonka osittain aliongelmia ovat nuokin kirjan esittelemät valtakeskittymät.

Ajatellaan pk-sektorin kannalta - mikä hirmuinen piristysruiske sille olisi jos itäraja avattaisiin kunnolla koko pituudelta - mutta kun ei aukaista koska hesakeskisyys ja nuo valtakeskittymät ei niin halua. Tajutkaa nyt tuon hesakeskeisyyden hirveä taakka jo pelkästään järjettöminä pääkaupunkiseudun asuntgojen ja tonttien hintoina - sehän on kansantaloudellisesti aivan älytöntä.

Ja hesakeskeisyyden ja alueellistamisen oikea ratkaisu ei ole viratojen siirtäminen vaan itärajan aukaiseminen jolloin virastoja syntyy alueille luonnostaan. Tajutkaa nyt!!!!!

jussi vaarala (nimimerkki)

Ja kun itärajan takaa rahatulo on tulpattu niin sitten on vähän rahaa ja demokratia ja halliton rupeaa keskenään kinaamaan vähenevistä rahoista ja ei tajua huolehtia sen tulpan aukaisemisesta mistä sitä rahaa tulisi - siis tullaan vähenevien rahojen takia sokeiksi niiden vähenemisen yhdelle tärkeimmistä syistä - ettei itärajan takaa anneta rahan virrata vaikkapa jo viisumivapauden myöntämisellä venäjältä suomeen johon venäläiset suostuu mutta suomi ei. Siis kun ei ole viisumivapautta niin ei voi matkuletlla vaikkapa Kuolasta Rovaniemelle kunnolla shoppailemaan oikein bussilasteittain.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Mutta hei, eivätkö tällaisten asioiden ylimmät päättäjät juuri ole maakunnista kotoisin: Pääministeri, valtionvarainministeri ja työ- ja elinkeinoministeri? Miksi eivät ole tietoisia asiasta vai eikö vain ole kiinostusta? Tuossa virastojen pakkosiirtämisessä ainakin olen samaa mieltä kanssasi: Lähtökohtaisesti ihmiset eivät halua muuttaa esim. Helsingistä Kajaaniin jos mitään siteitä sinne ei ole muuten entuudestaan. Vaikka ko. työntekijä haluaisikin niin sitten ei vaimo tai lapset halua. Ja sitten sieltä Kajaanista etsitään kissojen ja koirien kanssa erityisosaajia ja koulutetaan jne. Ja Kajaanista puuttuvat kaikki verkostot ja "poikkitieteellisyys". Aikalailla väkisin touhuamista, "valoa säkillä tupaan". Kertoo vaan miten epätoivoisella tasolla mennään!

jussi vaarala (nimimerkki)

Minä luulen että syy on juuri tuo syvälle suomalaisuuteen juurtunut pääkaupunkikeskeisyys ettei osata ajatella siitä siirppumattomasti vaikka nimenomaan siitä irrottautuminen olisi jättiratkaisu moneen ongelmaan suomessa yhdistettynä itärajan kaupalliseen hyödyntämiseen.

Se on niin automaatio ajattelutapana ettei sen vinouttavaa vaikutusta havaita. Ja itse asiassa virastojen pakkosiirrotkin ovat pääkaupunkikeskeisyyden syytä.

jussi vaarala (nimimerkki)

Suomen kasvusuunnan pitäisi olla etelän ja lännen sijasta itään ja koilliseen - ja syy on se että siellä on markkinat joita ei ole vielä avattukaan. Siis nyt tarvitaan ihan silkkaa bisnesajattelua ja -otetta asiaan koska sen kautta lauleaa aluepoliittisia ongelmiakin ja Lapin kurjuus ja vaikka mitä.

jussi vaarala (nimimerkki)

Siis kun moni luulee että jostain poliittisesta syystä hinkuan itärajan yli niin se on kuukkelia - kysymys on ennenkaikkea kansantaloudellisesta ja liiketaloudellisesta ajattelusta ja sen tuomista hyödyistä koko yhteiskuntaan.

jussi vaarala (nimimerkki)

Taitaa olla Pekka Siikala ainoa joka käsittää mitä ajan takaa.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Jussi Vaarala kirjoittaa
"Onhan se Kuola siinä mielessä täekeä että kun meri sulaa niin siellä avautuu valtavat raaka-ainevarastot ja toisaalta merireitti muualle maailmaan on vissiin jo tänä vuonna sitä kautta venäjälle mahdollista ympäri vuoden. Eli sen taloudellinen painoarvo kasvaa varmaan nopeimmin venäjän alueista".

Barentsin öljyn ja kaasun hyödyntämiseen on odotukset korkealla. Hankkeista on tosin puhuttu 20-vuotta mutta nyt alkaa näyttämään siltä, että suuret hankkeet lähtevät käyntiin.

Miten ilmastomuutokset vaikuttavat näihin hankkeisiin on kysymys johonka ei ole vastausta. Luulen kuitenkin, että ei suurtakaan merkitystä. Ratkaisevaa on se miten öljy ja kaasumarkkinat maailmalle muotoutuu.

Kuolan niemimaalla väestö vähentynyt viime vuosina yli 200 000 tuhannella ja lisää on lähdössä. Lähtijöiden määrä on enemmän kuin Lapin nykyinen väestö.

Lapin elintarviketuotanto ei kykene tyydyttämään Kuolan niemiaan elintarviketarpeita. Venäjällä on kehittynyt oma elintarviketuotanto ja tuonti tapahtuu Venäjän eteläpään naapurusvaltioista. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen lapin läpi ajettiin Tanskastaa elintarvikkeita. Nyt tämä liikenne on tyrehtynyt.

Lapin ongelma yhteistyön kehittämiseksi on pääomien puute. Lapin pienet yritykset, nyrkkipajat eivät kykene kilpailemaan Kuolan niemimaalla suurten yritysten kanssa. Tarvitaan verkottumista ja ulkopuolelta Lapin tulevia pääomia, jos halutaan kilpailla Kuolan niemimaan palveluista ja tuonnosta.

Mielen kiintoinen kysymys on Kuolan niemimaan kaivokset ja niiden tulevaisuus sekä metalliteollisuus. Voidaanko saada työvoima liikkumaan Kuolan niemimaan ja Lapin sekä Norbottenin uusien kaivosten välillä on suuri kysymys.
Saadaanko pohjoiseen aito yli rajat ylittävä ammattitaitoisen työvoiman liikkuvuus.

Maahanmuuttajat Afkanistanista, Somaliasta yms. ei tätä ongelmaa ratkaise.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Lumedemokratia puhuu kyllä ihan päinvastaista: Aluepolitiikka maksaa per vuosi suomessa 7 miljardia euroa. Summa koostuu maataloustuesta, tuet yrityksille, infrastruktuurin hinta, tulonsiirrot rikkailta kunnilta köyhille ja esim. työttömyyden hoito haja-asutusalueella. Esim. Valtio tukee jokaista Kainuun asukasta 3 200 euroa vuodessa. Suomi on Euroopan paitsi harvaan asutuimpia myös vähiten kaupungistuneimpia maita. Kaupungistumisaste on vain 61 % kun se on muissa läntisissä teollisuusmaissa, kuten Tanskassa, Ruotissa ja Saksassa on 83 - 89 %. Kaupungistuminen ja taloudellinen hyvinvointi kulkevat tutkimusten mukaan käsi kädessä. Länsimaat ovat valinneet kaupungistumisen eivätkä alueiden tekohengittämistä.

jussi vaarala (nimimerkki)

Mertsi hei, jos rahaa saadaan virtaamaan Kuolasta niin aluetuet tulee sieltä. Se on homman ydin.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Uups, tuon äskeisen kommenttini piti olla vastaus 38. Kirjoitin vaan niin hitaasti että Jussi ja Hemmo ehtivät jo kirjoittaa väliin. Sori.

42. "Lapin ongelma yhteistyön kehittämiseksi on pääomien puute. Lapin pienet yritykset, nyrkkipajat eivät kykene kilpailemaan Kuolan niemimaalla suurten yritysten kanssa. Tarvitaan verkottumista ja ulkopuolelta Lapin tulevia pääomia, jos halutaan kilpailla Kuolan niemimaan palveluista ja tuonnosta."

Aikoinaan Pohjois-Suomi oli presidentti Kekkosen (Kainuusta kotoisin) erikoissuojelussa. Teollistamisen mallia Kekkonen haki Neuvostoliitosta. Hän ihasteli Stalinin teollistamispolitiikkaa, ja perusti raskasta teollisuutta Pohjois-Suomeen. Suomi on pääoma köyhä maa. Matalasuhdanteen aikana on vaikea saada pääomitusta. Miltä momentilta kyseisiä pääomia voisi siirtää ko. yhteistyön kehittämiseen?

jussi vaarala (nimimerkki)

Kun elvytetään pitäisi elvyttää oikeaan talouskasvuun eikä työpaikkojen säilyttämiseen - silloin pitäisi satsata mahdollisuuksien luomiseen itärajan yli koska sieltä euro voi poikia takaisin - jonkun saatana teiden rakentaminen etelä-pohjoissuunnassa tuota mitään

jussi vaarala (nimimerkki)

Siis tarkoitan pelkästään työpaikkojen säilyttämiseen.

jussi vaarala (nimimerkki)

Hallitus toimii kuin huono yritysjohtaja että kun menee huonosti niin se keskittyy vain kulujen karsimiseen ja hallinnon rationalisointiin eikä laisinkaan uusien markkinoiden etsintään ja luomiseen - se on yrityksen tuho se. Ja erityisen tyhmää hallitukselta on sulkea silmänsä siltä mitä sanon tuon venäjän suhteen. Se on aivan ääliöluokan suoritus.

jussi vaarala (nimimerkki)

Hemmolle. Kyllä senmmoinen ihmislauma kuin mikä Kuolassa on tarttee vaatteita ja palvaluita jne ja niitähän voi äkkiä polkasita pystyyn vaikkapa vaateteollisuutta ja viedä kuolaan. Eli ei kaikki tartte olla investointipainotteista raskasta teollisuutta. Mikä jollakin lapin porukalla on suunnitella jokunen viksu vaate ja tilata kankaat ja viedä kuolaan. On sekin jotain kuin ei mitään. Ja houkutella ne sieltä bussilasteittaain kaupoille vaikkapa sallaan jne jne.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

46. Hemmo peräänkuuluttaa Lapin ulkopuolelta tulevia pääomia, mutta mistä tällaisia pääomia olisi saatavissa? Olen samaa mieltä kanssasi teiden rakentamisesta. Työt loppuvat heti kun tiet ovat valmiit, eli minkäänlaista pysyvyyttä tällaisella (velka) elvytyksellä ei saavuteta. Mutta kun näin on aina toimittu...

Oikeiden työpaikkojeen synnyttäminen on haastavaa ja vaikeaa. Siihen ei oikein ole löydetty mitään kunnon "systeemiä" vaikka yritetty on eri hallitusten toimesta toistakymmentä vuotta. Suuri osa yrityksistä kun Ahon & Viinasen hallituksen toimesta laitettiin konkurssiin ja 15 v velat päälle. Ei sieltä enää nousta. Lisäksi yrittäjähenkisyys on suomessa erittäin heikkoa, nuoriso elelee mieluummin vaikka tuilla kuin ottaa yrittäjäriskiä ja velkoja. Eli mistä yrittäjät ja pääomat?

jussi vaarala (nimimerkki)

Tuossa mielessä ootta lapissa oppineet vikisemään etelän huonoa kohtelua kun saisitta haukkua ittiänne tyhmyydestä ja passiivisesta vikinästä.

Leppänen (nimimerkki)

No, tuolla ylhäällähän se on yksi syypää: Punaleiri (Sdp, Vas, SAK). Ajavat matalan jalostusarvon teollisuuden ja sen työntekijöiden etuja. Suomessa on maailman jäykimpiin kuuluvat työmarkkinat (WEF Freedom Index) ja sen seurauksena Pohjoismaiden matalin työllisyysaste ja länsieurooppalaista keskitasoa huonompi julkinen palvelutaso. Tämä naminami maksaa vain ja ainoastaan yli 6 miljardia euroa (laajan työttömmyyden kustannukset veronmaksajalle vuodessa). Että silleen. Ps. Äänestäkää Perussuomalaisia niinkuin Leppänen jos haluatte muutosta. Eikö tämä kolmen kopla ja sen hedelmät (hedelmiä putoo lisää joka viikko) jo ole nähty?!

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Jussi vaarala
Älä nyt innostu liikaa. Pääomia saadaan vaikkapa ruotsalaisilta pankeilta Latvian tapaan :)

Vaateteollisuus -sitäpä pitää jäädä miettimään?

Lappi on kyllä jo nyt omavarainen. Ei tässä mitään vikistä muuta kuin sitä, että tehtaamme jotka jauhavat rahaa investoivat voittonsa ulkomaille.

Vanhanen sitten saa neron leimauksen, että Suomessa on viime vuosina investoitu vähän.

jussi vaarala (nimimerkki)

Vähän taas Lappi-Kuola rejalismia:

Kemijärveltä on Kuolan isoon kaupunkiin Montsegorsk 52000 as, Apatity 63000 as, Kantalahti 39000 sa, Kirovsk 30000 as eli yhteensä 184000 asukkaan alueeseen hieman enemmän kuin Ouluun eli noin 300 km. Eli ei ihan hirveän paljon. Pitäs nyt vaan keksiä keinot miten se 300 km onnistuisi ja miksi.

yöperhonen (nimimerkki)

Onko Mr Oldie (vanhanen) taktikoija? Ärsytti tahallaan SAKn ja ay-väen josta seurauksena on ehkä ensi keskiviikon jälkeen "peffat penkkiin" -ohjelmaa pitkästä aikaa. Monien yritysten tilauskirjat ovatkin sen verraan ohkaiset, että SAKn tukitoimet antavat jelppiä palkanmaksuun. No, ei! Kyllä Oldie ihan halusi vaan näyttää että täältä pesee, katsoi itseään mökin peilistä ja kysyi itseltään: oleenko minää pullahiiri vaiko johtaja (Fuhrer)? Päätti sitten tulla ulos (jää)kaapista ja halusi kertoa meille kaikille suomalaisille "olen johtaja"!

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Mielenkiintoista huomata, että Pääomaleiri, Kok, suuryritykset, EK on saanut olla kritiikin ulkopuolella? Eli bloggaajissa ei ilmeisesti sitten ole kovinkaan montaa työtöntä, yrittäjää, syrjäytynyttä? Yli 100 000 ihmistä syrjäytyi viime laman seurauksena. Syrjäytyneet ovat aiheuttaneet arvioiden mukaan jopa 50 miljardin euron menetykset kansantaloudelle. Nytkö ei sitteen talouskriisin seurauksena ole tiedossa syrjäytymisen lisääntymistä?

yöperhonen (nimimerkki)

Pellervon tutkimuslaitoksen kaveri viestitti eilisessä A-studiossa sitä, että pelkät eläkeiän asteittaiset nostamiset 63 -> 65 v eivät tule riittämään alkuunkaan. Työllisyysaste an PAKKO nostaa 65 -> 75 v, muuten kansantalous romahtaa. Tuo eläkeiän nosto on vain pieni osa pakollisia toimenpiteitä koti tätä isompaa tavoitetta. Tarvitaan alkupäässä nopeutettua opiskelua ja työuran starttaamista. Tarvitaan kaikki reservit työhön: työttömät, pitkäaikaistyöttömät, työeläkkeellä olijat, vammaiset jne. Eli odotettavissa on melkoinen rakennemuutos. Nyt on siis VIHDOINKIN ymmärretty että maahanmuuttajat eivät tule ratkaisemaan tätä ongelmaa! Nykyinen maahanmuuttopolitiikkahan päinvastoin HUONONTANUT vaihtosuhdetta ja rapauttanut yhteiskuntarauhaa!

yöperhonen (nimimerkki)

57. VIRHE ed. viestissäni "Työllisyysaste an PAKKO nostaa 65 -> 75 v," Pitäsi olla siis 65 % -> 75 %. Eli työllisiä pitää saada huomattavasti eneemmän. Nyt suunta on toiseen suuntaan.

Lasse Laaksonen (nimimerkki)

"Syrjäytyneet ovat aiheuttaneet..."

Mertsi, tuskin tuota tarkoitit. Syrjäytyneet eivät ole aiheuttaneet mitään vahinkoa, vaan korkeintaan sen verran kysyntää, että muillakin on ollut töitä.

Vahingon ovat aiheuttaneet SYRJÄYTTÄJÄT eli valtion ykköspoliitikot, Koivisto, Aho, Viinanen, Lipponen. He ovat sen tehneet tekonsa täysin tietoisina. Toista linjaa ajoivat silloin Paunio, Tanskanen, Haavikko, mutta syrjittyinä tai vähäteltyinä. Perussuomalaisia ei ollut, vasemmistoliitto oli täysin korruptoitunut.

Iiris (nimimerkki)

Suomi on lumedemokratia, korruptoitunut maa, kabinettipolitiikan ja hyvä veli-järjestöjen keidas.

Alkupuheenvuorossa oli mainittu keskeisimpiä "leirejä" ja niihin lukeutuvia puolueita ja järjestöjä. Leireistä puuttuu yksi suomalaisessa politiikassa määräävässä asemassa oleva leiri, nimittäin RUOTSALAISTEN LEIRI.

RUOTSALAISTEN LEIRI, jota edustavat RKP ja erilaiset ruotsinkielisten ökyrikkaat säätiöt ja yhdistykset, on merkittävä suomalaista yhteiskuntaa rautanyrkissään ja puristuksissa pitävä tekijä.

Ruotsalaisten leiri ajaa yksinomaan pienen, lilliputtikokoisen, ruotsinkielisen väöstönosan etuja. Ruotsalaisten leiri ei välitä suomenkielisten (yli 90% kansasta) hyvinvoinnista.

RKP on ruotsalaisten leirin näkyvin edustaja politiikassa. RKP on "erikoistunut" kabinettipoliikan ja komiteapolitiikan kautta vaikuttamaan suurten puolueiden päätöksiin.

RKP:n päätavoitteena on Suomen keinotekoisen kaksikielisyyden ylläpitäminen hinnalla millä hyvänsä (keinotekoisen kaksikielisyyden kulissien ylläpitämiseen käytetään kymmeniä miljardeja euroja vuosittain suomenkielisten verorahoja).
RKP:n kielipolitiikan päätavoitteena on suomenkielisten pakkoruotsittaminen. Pakkoruotsitettuja suomenkielisiä kun tarvitaan "palvelutehtäviin" ruotsinkielisen kansanosan palvelijoina.

Ruotsalaisten leiri, RKP:n johdolla on jarruttava ja edistystä haittaava tekijä suomalaisessa yhteiskunnassa. RKP edustaa vanhanaikaisia näkemyksiä, jotka ovat este suomalaisen yhteiskunnan kehittymiselle eteenpäin.

Ruotsalaisten leiri ja RKP:n politiikka on edistytyksen jarru, jonka puristuksesta olisi pyrittävä vapautumaan.

Suomenkielisten pakkoruotsittaminen on saatava loppumaan. Keinotekoisesta kaksikielisyydestä on luovuttava ja näin säästyneet rahat käytettävä kansalaisten hyvinvoinnin edistämiseen ja sosiaaliturvan parantamiseen.

Ryyti (nimimerkki)

!5 Leppänen: "Ryyti, tarkoititko että vuodesta 1978 RKP on ollut hallituksessa? Mulla on joskus hidas sytytys."

Kyllä juuri sitä. Tuossa kirjassa(kaan) ei sitäkään havaittu eli kirjoittajat eivät ole hekään oikein kärryillä. Vuonna 1978 äänestysikään tulleet suomalaiset ovat nykyisin jo päälle 50-vuotiaita eivätkä he ole sen jälkeen nähneet yhtään oikeata hallitusvaihdosta sanan länsimaisessa merkityksessä.

Mitä tuo asia vaikuttaa esim. äänestysaktiivisuuteen? Sitä ei ole tutkittu ollenkaan. Kaikkia muita äänestysaktiivisuuteen vaikuttavia seikkoja voi kansalta kysellä mutta ei tuota.

Sitäkään ei nähdä lumedemokratiassa ongelmana,että tuolla puolueella, joka on aina hallituksessa vaalien lopputuloksesta riippumatta, on oma tv-kanava valtion yleisradioyhtiössä. Käytännössä myös on oma koululaitos.

Milloinkanhan se oikea kirja lumedemokratiasta kirjoitetaan.

Ryyti (nimimerkki)

43 Mertsi Lanki kirjoitti ihan höpöjä:

"Lumedemokratia puhuu kyllä ihan päinvastaista: Aluepolitiikka maksaa per vuosi suomessa 7 miljardia euroa. Summa koostuu maataloustuesta, tuet yrityksille, infrastruktuurin hinta, tulonsiirrot rikkailta kunnilta köyhille ja esim. työttömyyden hoito haja-asutusalueella. Esim. Valtio tukee jokaista Kainuun asukasta 3 200 euroa vuodessa."

Tässä on oikeat faktat Suomen aluepolitiikasta Mertsi Lankille:

Tilastokeskus laskee valtion verotulojen ja menojen jakautumisen maakunnittain kahden vuoden välein. Uusimmat luvut ovat vuodelta 2006:

1. Ahvenanmaa 3934 e/asukas
2. Kainuu 2937 e/asukas
3. Pohjois-Karjala 2438 e/asukas
4. Lappi 1928 e/asukas
5. Pohjois-Savo 1479 e/asukas.

Eniten valtiolta tulonsiirtoja menee siis Ahvenanmaalle. (Lähde: HS 17.1.09)
Ahvenanmaa on Suomen vaurain alue ja EU:n 20. vaurain alue. (STT 19.2.09)

STT 19.2.2009 "Ahvenanmaa on EU:n 20. rikkain alue, käy ilmi unionin tilastotoimiston Eurostatin tilastoista. Ahvenanmaan bruttokansantuote on 47 prosenttia EU:n keskiarvon yläpuolella."

Eurostatin 19.2.09 julkistama tilasto perustuu vuoden 2006 bruttokansantuotetietoihin.

Ainoa puolue joka hallituksen ja Rkp:n aluepolitiikkaa kritisoi on Perussuomalaiset. Muut oppositiopuolueet eivät sitä tee. Ne kritisoivat Perussuomalaisia!!!!

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

59. Kiitos Lasse tarkennus kysymyksestäsi. Kommenttini "Syrjäytyneet ovat aiheuttaneet arvioiden mukaan jopa 50 miljardin euron menetykset kansantaloudelle". on täyttä puppua! Se oli painovirhepaholainen, piti olla SYRJÄYTYMINEN on aiheuttanut...

Olen kanssasi samaa mieltä, "vahingon ovat aiheuttaneet SYRJÄYTTÄJÄT eli valtion ykköspoliitikot, Koivisto, Aho, Viinanen, Lipponen. He ovat sen tehneet tekonsa täysin tietoisina. Toista linjaa ajoivat silloin Paunio, Tanskanen, Haavikko, mutta syrjittyinä tai vähäteltyinä. Perussuomalaisia ei ollut, vasemmistoliitto oli täysin korruptoitunut." aivan samaa mieltä. Toista linjaa ajoi mediassa, Haavikon tukena myös Tuomas Keskinen (Iltalehti). Syrjäyttäjiin lisäisin myös Liikasen ja Punaleiristä TEOLLISUUDEN AMMATTILIITTOJEN JUNTAN. Sorsahan yritti saada aikaan yhteiskuntasopimuksen ja Ihalainen jo ehti sen hyväksyä, mutta juntta rikkoin yhteiskuntasopimuksen -> devalvointi - > vientiteollisuus pelastui, kotimarkkinat ei. Seuraauksena pahimmillaan yli 700.000 työtöntä. Kun peräsimessä lisäksi oli kokematon Aho, joka ei uskaltanut lisätä valtionvelkaa, alkoivat Viinasen leikkaukset. Pankeille 50 mummomiljardia mk lahjarahaa ja suomeen pysyvä syrjäytyneiden joukko, joka on maksanut jo 50 miljardia euroa ja maksaa vielä vaikka kuinka jos peräsimeen ei saada vaihdettua fiksumpaa porukkaa. Perussuomalaiset ovat ainoa vaihtoehto, muuten maan talous luhistuu.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

60. IIirs, "Alkupuheenvuorossa oli mainittu keskeisimpiä ”leirejä” ja niihin lukeutuvia puolueita ja järjestöjä. Leireistä puuttuu yksi suomalaisessa politiikassa määräävässä asemassa oleva leiri, nimittäin RUOTSALAISTEN LEIRI."

Samaa mieltä Iiris! Lumedemokratia kirjasta oli "unohtunut" pois neljäs leiri: "Suomenruotsalaisten leiri". Liekö unohduksen syynä ollut tietämättämyys, toisen kirjoittajan mahdollisesti kuuluminen (Katja Boxberg) em. leiriin vaiko sellainen pikku nyanssi, että Suomalais-ruotsalainen kultturisäätiö on tukenut kirjan toimittamista?

4. Suomenruotsalaisten leiri

Kenellä on valta: RKP ja erilaiset ruotsinkielisten ökyrikkaat säätiöt ja yhdistykset.

Kuka hyötyy: Suomenruotsalaiset

Kuka kärsii: Suomalainen yhteiskunta, suomenkieliset (yli 90 % kansasta)

Seuraukset: Jarruttava ja edistystä haittaava tekijä suomalaisessa yhteiskunnassa. Kaksikielisyys maksaa suhteettoman paljon (omat tv- ja radiokanavat valtion yleisradioyhtiössä, oma koululaitos, pakkoruotsi kouluissa, virkamiesruotsipakko jne.).

Hinta: Useita miljardeja/jopa 10 miljarda euroa (suorat ja epäsuorat kustannukset)

Lotta Roti (nimimerkki)

Kiitos Mertsi, tämä oli mielenkiintoista. Tämän tiivistelmän perusteella joiltain tahoilta kuultu kritiikki pelkästään 70-lukulaisen vasemmiston syyttämisestä demokratiamme nykytilasta vaikuttaa perusteettomalta. Osaatko sanoa, miksi kirjassa ei puhuta korporatismista, sillä tämä tiivistelmä viittaa vahvasti siihen suuntaan?

Itse olen mielenkiinnoltani suhtautunut kulttuurintutkimukseen ja aatehistoriaan. Tämä panee miettimään, kuinka suuri osuus kulttuurisilla tekijöillä on terveen PK-sektorin ja vitaalin demokraattisuuden puutteeseen Suomessa. Meillä ei erityisesti arvosteta hyvälle yrittäjälle kuuluvia ominaisuuksia. Ärsyttäjiä, rauhanhäiritsijöitä ja veneenkeikuttajia katsotaan pahasti. Tämä on kääntöpuoli sille, että arvostamme sujuvaa ja ennustettavaa arkea ilman suuria yllätyksiä. Jos jollakulla on kunnianhimoa, ja hän yrittää suuria asioita ja ottaa riskejä, tuottaa epäonnistuminen suurta vahingoniloa ("joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa" - vanhoissa sananlaskuissa onkin paljon osviittaa suomalaisuudeen olemuksesta niin hyvässä kuin pahassakin). Muu tunneilmaisu kuin vihaisuus ja tylyys on helposti heikkouden merkki. Viina vapauttaa sen väkivaltaisesti, mutta synnit maksetaan takaisin morkkiksena ja krapulana. Joskus häpeä epäonnistumisesta on niin suuri, että itsemurha tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin todellisuuden kohtaaminen.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

61. Ryyti: "Tuossa kirjassa(kaan) ei sitäkään havaittu eli kirjoittajat eivät ole hekään oikein kärryillä."

"Sitäkään ei nähdä lumedemokratiassa ongelmana,että tuolla puolueella, joka on aina hallituksessa vaalien lopputuloksesta riippumatta, on oma tv-kanava valtion yleisradioyhtiössä. Käytännössä myös on oma koululaitos. Milloinkanhan se oikea kirja lumedemokratiasta kirjoitetaan. "

Kyllä kirjoittajat varmasti ovat kärryillä tässä asiassa. Suomenruotsalaiset on tahallaan jätetty pois tästä kirjasta. Siihenkin on varmasti syy olemassa. Kts. edellinen komenttini.

62. Ryyti: " Mertsi Lanki kirjoitti ihan höpöjä: Tässä on oikeat faktat Suomen aluepolitiikasta Mertsi Lankille: Tilastokeskus laskee valtion verotulojen ja menojen jakautumisen maakunnittain kahden vuoden välein. Uusimmat luvut ovat vuodelta 2006:

1. Ahvenanmaa 3934 e/asukas
2. Kainuu 2937 e/asukas

Eniten valtiolta tulonsiirtoja menee siis Ahvenanmaalle. (Lähde: HS 17.1.09)
Ahvenanmaa on Suomen vaurain alue ja EU:n 20. vaurain alue. (STT 19.2.09)"

Ryyti, en suostu tuohon "Mertsi Lanki kirjoitti ihan höpöjä". Irroitit argumenttisi asiayhteydestä. Eilinen vastaukseni liittyi Pojois-Suomen tilanteeseen liittyviin kommentteihin. Halusin vain kertoa taustaa, siitä miten Kekkonen aikoinaan teollisti aluetta Stalinin esimerkin tavoin. Kainuun saaman nettotuen suuruus on kommentissani suurempi (3200 eur.), sinulla 2937 e/asukas. Luulen että sinulla on tuoreempi (2006) tilastotieto kuin minulla. Tämä esille ottamasi Ahvenanmaan tuki on minun mielestäni pöyristyttävä. MIten se on edes mahdollista!

"Ainoa puolue joka hallituksen ja Rkp:n aluepolitiikkaa kritisoi on Perussuomalaiset. Muut oppositiopuolueet eivät sitä tee. Ne kritisoivat Perussuomalaisia!!!! "

Näinhän se on! : )

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

65. Lotta Roti: "Osaatko sanoa, miksi kirjassa ei puhuta korporatismista, sillä tämä tiivistelmä viittaa vahvasti siihen suuntaan?"

* Wikipedia: Korporatismi viittaa yhteiskuntajärjestelmään, jossa markkinoiden hinnoista ja palkoista sopivat keskusjärjestöt. Korporatismi liitetään usein FASISMIIN ja on yleistä sosiaalidemokraattisissa, sosialistisissa ja muissa valtiota korostavissa yhteiskunnissa. Neokorporatismi viittaa uhteellisen avoimiin maihin kuten Suomi ja Itävalta, joiden työmarkkinoilla vallitsee korporatismi. *

- No, kyllähän Lumedemokratian mainitsema "Punaleiri" on (Wikipediaan nojautuen) puhdasta korporatismia (fasismia). Nythän on käynnistynyt näytelmä jonka tarkoituksena on näyttää missä TODELLINEN VALTA on. Sdp, Vas ja SAK + YLE esittävät näytelmää "Suomi polvilleen". Jos Senaatin tori saa tässä tilanteessa Ihalainen & Urpilainen Shown, niin kärsijöinä ovat todennäköisesti työttömät, syrjäytyneet, keskiluokka ja koko muuu kansa. Tällaisen korporatismin seurauksena, Suomessa on maailman jäykimpiin kuuluvat työmarkkinat, sen seurauksena Pohjoismaiden matalin työllisyysaste ja länsieurooppalaista keskitasoa huonompi julkinen palvelutaso.

Leppänen (nimimerkki)

65. kuinka suuri osuus kulttuurisilla tekijöillä on terveen PK-sektorin ja vitaalin demokraattisuuden puutteeseen Suomessa. Meillä ei erityisesti arvosteta hyvälle yrittäjälle kuuluvia ominaisuuksia. Ärsyttäjiä, rauhanhäiritsijöitä ja veneenkeikuttajia katsotaan pahasti.

- No, eikö tämä ole juuri sitä "konsensusta"? Että sallitaan vain yksi totuus: DDR:stä Ruotsin kautta Suomeen tuotu tasapäistävä peruskoulu, Kekkosen ja Lipposen despoottimainen käytös, Koiviston ajama vahvan markan politiikka, kolmikanta jne.

Kukaan ei ole ajanut (suomenkielisten) pienyrittäjien asemaa ja nyt, kusessa ollaan!

yöperhonen (nimimerkki)

Teiltä on unohtunut listalta pääkokki? No, sehän on Raimo Sailas tietenkin. On kokkaillut viimeiset viisitoista vuotta valtionvarainministereille. Vaan millaista on keitto, maistuuko se hyvälle?

Leppänen (nimimerkki)

Pitäisikö Koiviston, Ahon, Viinasen ja SAKn (teollisuuden ammattiliittojen johtajien) pyytää julkisesti anteeksi niiltä jotka viime laman seurauksena joutuivat työttömiksi ja sitten syrjäytyivät, sekä noin 30.000 yrittäjältä jotka ajettiin konkurssiin?

Ryyti (nimimerkki)

Ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtaja ja ministeri Stefan Wallin on ilmoittanut julkisesti, että hän ei halua tietää, ketkä Rkp:n eduskuntavaalikampanjan rahoittivat! Rkp sai vaalirahoitusta Stiftelse för det tvåspråkiga Finland-säätiöltä 800 000 €! Merkittävä osa puolueen eduskuntavaalikampanjasta kustannettiin tuon säätiön lahjoituksilla. Kyseisessä Säätiössä on mukana ainakin Björn Wahlroos (Sampo Oyj:n tj.),Stig Gustavson (Konecrances Oyj:n hallituksen pj.), Stig Stendahl (Fiskars Oyj:n tj.) ja Christoffer Taxell (EK:n pj.).

Ilmeisesti on niin, että kun tarpeeksi isokenkäiset talouspoliittiset vaikuttajat sponssaavat puoluetta media pitää suut supussa eikä vaadita päitä vadille? Onhan Rkp aina Suomen hallituksessa vaalien lopputuloksesta riippumatta toisin kuin Keskusta,Sdp tai Kokoomus. Muista puolueista puhumattakaan.

Mistä kaikki raha säätiölle tulee, joka rahoittaa Rkp:tä ei ole yleisessä tiedossa.Tavalliset äänestäjät voisivat kuitenkin olla kiinnostuneita siitä, mikä on se koira, joka Rkp-häntää heiluttaa. Mainittakoon,että laki ei myöskään kiellä ulkomailta tulevaa vaalirahoitusta!
Räätälöitiinko laki vakituisen hallituspuolueen tarpeista käsin?

Uuden hallituksen hallitusohjelmaan kirjattiin: ”Euroopan neuvoston alainen Group of States Against Corruption (GRECO) suorittaa vuonna 2007 Suomessa maatarkastuksen koskien vaali- ja puoluerahoituksen toimivuutta. Hallitus arvioi vaali- ja puoluerahoituksen laki- ja menettelymuutostarpeet CRECO:n antaman suosituksen jälkeen.”

Leppänen (nimimerkki)

Törkeetä, törkeetä toimintaa. Mahdollistaa, suorastaan tarjoaa tarjottimella korruption mahdollisuuden!

Jotta demokratia voisi paistaa Suomen eduskuntaan, pitäisi pikaisesti säätä laki joka velvoittaa puolueiden kirjanpidon avoimeksi. Mikä yritys, tai mikään muu yhdistys tai instanssi voi toimia niin, että verottaja ei saa tietoja toiminnasta? Mikä ihmeen syy on mahdollistanut tällaisen toimintakulttuurin?

Kaikki pitää muuttaa läpinäkyväksi, muuten Suomi romahtaa taloudellisesti ja henkisesti lähivuosina.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Murtuuko konsensus politiikka? Tuleeko Suomeen vihdoin länsimainen demokratia?
Avataanko puolueiden kirjanpito kansalle ja medialle?
Uskaltaako media kertoa totuuden? Irtooko Ylen napanuora punaleiristä?
Luopuvatko johtajat ökykannustimistaan?
Annetaanko Suomen kaupungistua?
Vapautetaanko suomenkieliset pakkoruotsista?

yöperhonen (nimimerkki)

Murtuuko konsensus politiikka? - Vasta pakon edessä. Tammikuussa tullitilastot viennin osalta sukelsivat - 30 % Tietää jatkossa käsittämätöntä työttömyyttä josta seurauksena järjettömästi lisälainaa, josta seurauksena talous romahtaa.

Tuleeko Suomeen vihdoin länsimainen demokratia? - Pitkä matka, vielä eletään venäläistä demiokratiaa

Avataanko puolueiden kirjanpito kansalle ja medialle? - Jos riittävän moni ymmärtää vaatia ja nostaa mekkalan tästä asiasta niin kyllä.

Uskaltaako media kertoa totuuden? Irtooko Ylen napanuora punaleiristä? - Media on mukana tukemassa konsensusta. Yle pitäisi putsata.

Luopuvatko johtajat ökykannustimistaan? - Vasta kun osakkeenomistajat tai yhteiskuntarauha vaatii sitä.

Annetaanko Suomen kaupungistua? - Vasta pakon edessä. Kun ymmärretään ettei kansantaloudella ole enää varaa ylläpitää jokaista kinttupolkua.

Vapautetaanko suomenkieliset pakkoruotsista? - Seuraava eduskunta vapauttaa. Nyt on liian kallis lasti.

Iiris (nimimerkki)

yöperhonen kysyy: "Vapautetaanko suomenkieliset pakkoruotsista? " Ja vastaa: " Seuraava eduskunta vapauttaa."

Voisi kysyä: miksi vasta seuraava eduskunta vapauttaisi suomenkieliset pakkoruotsista? Miksi ei nykyinen eduskunta?

Nykyinen eduskunta on suurien talousvaikeuksien edessä ja sen on löydettävä nopeasti säästöjä. Mikä olisi helpoin ja järkevin tapa saada kunnolla säästöjä aikaiseksi? Vastaus: poistamalla pakkoruotsi niin kouluista kuin virkamiehiltäkin!

Jos nykyinen hallitus ja eduskunta toimivat järkevästi ja mielekkäästi, niin ne tekevät pikaisesti päätöksen koulujen pakkoruotsin lakkauttamisesta ja virkamiesten pakkoruotsivaatimusten poistamisesta.

yöperhonen (nimimerkki)

Iiris kysyy: miksi vasta seuraava eduskunta vapauttaisi suomenkieliset pakkoruotsista? Miksi ei nykyinen eduskunta?

RKP on ollut hallituksessa vuodesta 1978. Nykyhallituksen ministereistä lähes puolet on suomenruotsalaisia. Niin kauan kun puolueiden kirjanpidot ovat salaisia, suomenruotsalaiset säätiöt ja tahot tukevat järjettömän suurilla summilla eri puolueita jotta ruotsin kielen erityisasema säilyisi. Asia ei siis ole demokraattinen vaan korruptoitunut.

Iiris (nimimerkki)

Yöperhonen on oikeassa todetessaan, että "suomenruotsalaiset säätiöt ja tahot tukevat järjettömän suurilla summilla puolueita, jotta ruotsin kielen eritysasema säilyisi."

Suomen demokratia on pitkälti lumedemokratiaa, korruptoitunutta poliittista toimintaa. Jossakin on kuitenkien aina raja. Poliitikot saavat kuitenkin viimekädessä paikkansa äänestäjien kautta, eli kansan mielipidettä ei voi ihan kokonaan unohtaa eikä jättää huomioimatta.

Kansalaisyhteiskunta on jo herännyt. Pakkoruotsiin ja jatkuvaan pakkoruottamiseen ollaan kyllästytty. Ihmiset ovat jopa alkeneet tajuamaan, että keinotekoisen kaksikielisyyden ylläpitäminen on mielettömän kallista. Ns. ruotsinkielisten poskettomien, ylimitoitettujen etujen maksaminen alkaa olla jo vähän liikaa suomenkielisille veronmaksajille.

Milloin kuppi kaatuu? Mikä katkaisee kamelin selän? Jokin ihan pieni ja mitättömäm tuntuinen asia voi laukaista pakkoruotsi-systeemin kaatumisen. Keinotekoinen kaksikielisyys on pelkkä kulissi, jota pidetään pystyssä valtavilla summilla euroja vuosittain.

On ihan mahdollista, että koulujen pakkoruotsin poistamisesta tehdään päätös vielä tämän vuoden aikana, istuvan hallituksen toimesta.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Iiris: "Milloin kuppi kaatuu? Mikä katkaisee kamelin selän? Jokin ihan pieni ja mitättömäm tuntuinen asia voi laukaista pakkoruotsi-systeemin kaatumisen. Keinotekoinen kaksikielisyys on pelkkä kulissi, jota pidetään pystyssä valtavilla summilla euroja vuosittain."

Nykyhallitus tuskin tulee tuomaan pakkoruotsi asiaa eduskuntaan, miksi?
Pakkoruotsi on ollut mm. Lipposen erityissuojelussa, miksi?
Suomenruotsalaiset upporikkaat säätiöt tukevat poliittisia puolueita (paitsi Perussuomalaisia) erittäin suurilla rahasummilla, miksi?
RKP on istunut joka ainoassa hallituksessa vuodesta 1978, miksi?
Pakkoruotsi on maksanut vuosittain miljardeja euroja veronmaksajien rahoja, vieläkö jatketaan näin?

Esko (nimimerkki)

Voisko olla näin?...

Suomenruotsalaiset upporikkaat säätiöt tukevat poliittisia puolueita erittäin suurilla rahasummilla -> Pakkoruotsi on ollut mm. Lipposen erityissuojelussa -> RKP on istunut joka ainoassa hallituksessa vuodesta 1978 -> Pakkoruotsi on maksanut vuosittain miljardeja euroja veronmaksajien rahoja...

Iiris (nimimerkki)

Elämä on täynnä yllätyksiä. Myös politiikka on täynnä yllätyksiä. Mahdottomalta näyttänyt voi tapahtua aivan yllättäen. Ikuiseksi luultu voi siirtyä historiaan kädenkäänteessä.

Neuvostoliiton sortuminen oli osoitus mahdottomana pidetyn tapahtumisesta yllättäen ja nopeasti.

Yo-ruotsin muuttaminen valinnaiseksi aineeksi oli osoitus mahdottomana pidetyn tapahtumisesta yllättäen. Yo-ruotsin muutettiin valinnaiseksi aineeksi pari kuukautta kestäneen prosessin päätteeksi.

Uskon, että pakkoruotsin poistaminen kouluista tulee tapahtumaan yhtä nopeasti, nopean draaman päätteeksi.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Iiris, tiedätkö miten Yo-ruotsin pakollisuus loppui? Kuka ajoi ko. asiaa? Kuka toi asian esiin? Miten käsittely eteni eduskunnassa? Kuka tai ketkä seisoivat aloitteen takana? Miten äänestyksessä kävi?

Miten luuleet, että pakkoruotsin poistaminen kouluista tapahtuu käytännössä? Kuka/ketkä esittelee lainmuutoksen?

Esko (nimimerkki)

Vuonna 2003 Vanhasen I hallitus ja eduskunta päättivät Suomen lukiolaisten liiton mielenilmauksen saattelemana vakinaistaa vuosia jatkuneen ylioppilaskirjoitusten rakennekokeilun, ja sen myötä myös ruotsi muuttui suomenkielisten ylioppilaskirjoitusten osalta vapaaehtoiseksi. Lukiolaisten liitto otti 23. marraskuuta 2008 XXIV liittokokouksessaan kielteisen kannan toisen kotimaisen kielen opiskelun pakollisuuteen. Liiton mukaan lukiolaisilla ja peruskoululaisilla tulee olla mahdollisuus opiskella jotain muuta kieltä toisen kotimaisen sijasta, jotta kansainvälistymisen haasteisiin pystyttäisiin vastaamaan.

Leppänen (nimimerkki)

Kun Ruotsi ja Ahvenanmaa ovat selvittäneet sitä, miksi suomenkielistä koulua, yliopistoa, hoitolaitosta jne. on mahdotonta perustaa, syyksi on esitetty laskelmat, jotka osoittavat, että suomenkieliset palvelut tulisivat maksamaan niin paljon, että yhteiskuntajärjestelmä ei pystyisi niitä kantamaan. Sen sijaan Suomessa ei ole virallisesti edes laskettu, kuinka paljon kaksikielisyys maksaa.

Kuinka esimerkiksi tämä pystytään kattamaan, kun Suomen terveydenhoidosta eikä koulutusjärjestelmästä pystytä enää tinkimään? Ainoa kohde, josta Suomessa ei ole vielä milloinkaan tingitty, on Suomen keinotekoinen kaksikielisyys!

http://www.pakkoruotsi.net

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Lukiolaisten liitto toimii edistyksen airueina tässä asiassa!

Esko (nimimerkki)

Kohta esitetään taas veronkorotuksia?! Hullun hommaa edestakaisin niitä reivata. Katainen väen väkisin halusi pienentää niitä kaikkein hyvätuloisimpienkin veroja vaikka kaikki muut mm. Niinistö piti huonona ajatuksena. Palvelut on nyt sellaisella mallilla että Helsingissä on esim. hammaslääkäriin yli viiden kuukauden jono. Tilasin ajan torstaina ja elokuun lopulla pääsee tarkastukseen. Siinä sitä sitten mielellään makselee niitä veroja...

Ryyti (nimimerkki)

"Suomenruotsalaiset upporikkaat säätiöt tukevat poliittisia puolueita erittäin suurilla rahasummilla"

Stiftelse för det tvåspråkiga Finland antoi vaalirahoitusta Rkp:lle 800 000 euroa viime eduskuntavaaleissa.

Stiftelse för det tvåspråkiga Finland rf:n hallituksessa istuvat: Christoffer Taxell EK:n hallituksen pj., Björn Wahlroos Sampo Oyj:n tj,, Stig Gustafsson Konecranes Oyj:n hallituksen pj.Stig Stendahl Fiskars Oyj:n tj.

Toinen Rkp:n työväline on Ekonomista Upplyssningsfonden, joka rahoitti Henrik Laxin vaalikampanjaa EU:n parlamenttivaaleissa.

Stefan Wallin sanoi vaalien jälkeen,että hänen ei tarvitse tietää ketkä Rkp:n vaalikampanjan rahoittivat. Wallin istuu Stiftelse för Åbo Akademin valtuuskunnassa vuodesta 1999 missä juuri em. Stig Stendahl on puheenjohtajana, mutta Wallin ei tiedä mitään ja media hyväksyy Wallinin selitykset.

Rkp:lle sopi erinomaisen hyvin se,että media ja toimittajat keskustelittavat kansaa Kehittyvien Maakuntien Suomen antamasta vaalirahoituksesta vaikka se on pientä puuhastelua noihin kahteen säätiöön verrattuna.

Stiftelse för det tvåspråkiga Finland on rahoittanut jo kauan Rkp: n vaalikampanjoita ihan kivassa tuulensuojassa medialta. Sen johdossa on pörssiyritysten johta - ei mitään varsinaisia yrittäjiä.

Sen sijaan Kehittyvien Maakuntien Suomessa oli mukana ihan omilla rahoillaan yrittäviä yrittäjiä. Niille oli sopivaa toimittajien mielestä ilkkua.

Perussuomalaiset toivottavasti tuo muutoksen mukanaan tähän peliin.

Jk. Saa nähdä uskaltaako nöyrä toimittaja tulevien EU: n parlamenttivaalien rahoittajia selvitellä Rkp:n osalta, koska Rkp:n vaikutusvaltaa (rahavaltaa) selvästi pelätään mediassa. Poikkeuksena on internet,joka onkin ollut Rkp:n silmätikkuna,koska se on ainoa kritiikin väylä oppositiolle tässä maassa.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Ryyti, en ymmärtänyt, tarkoititko että säätiöiden lisäksi myös pörssiyhtiöt rahoittavat RKPtä? Miten se olisi mahdollista, eivätkö piensijoittajat reagoisi tällaiseen? Vai tukevatko yhtiöt säätiöitä? Vai miten? On todella kummallista, ja demokratian vastaista, ettei puolueiden kirjanpidot ole avoimia. Miksi ihmeessä media ei ole kiinnostunut asiasta?!

Kyllä kansa tietää (nimimerkki)

Maailma muuttuu ja korporatiivit verenimijät yksi kerrallaan kellistyvät kuin dinosaurukset aikanaan maailmanhistoriassa. Nyt on uuden ajan alku mutta se vaatii rohkeutta muutokseen jonka jokainen sydämensä ääntä kuuleva on jo tiedostanut. Tuon tunteen vieminen todellisuuteen on rohkea mutta parantava teko jonka välikappaleena PS toimii ohjaten ja muuttaen myös tuki- ja tuhopolitiikan tekijät kansan syvien rivien haluamaan ihmisarvoiseen todellisuuteen.
Mertsi rules!

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Kyllä, nyt tarvitsemme rohkeutta ja viisautta. Päivä päivältä paljastuu Suomalaisille kolmen koplan; sdp, kesk, kokoomus (+ RKP) kuplatalouden ja konsensuksen jäljet. Suomi vuonna 2011, eduskuntavaalien aikaan elää huomattavan erilaisessa asenneilmastossa kuin nyt. Tärkein tehtävä on luoda ihmisille työtä, oikeita työpaikkoja. On kehitettävä palvelusektoria, pk-yrityksiä, maakuntakeskuksia. Vuoden 1995 jälkeen uusista työpaikoista Suomessa 80 % on syntynyt pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. PerusSuomalaiset on yrittäjien ja yrittelijäisuuden asialla. Työtä tekemällä ainoastaan voimme nousta. Ja ihminen on aina tärkein, ei pääoma, eikä systeemi.

Vanhat puolueet väistykööt. PerusSuomalaisten avulla Suomi uuteen nousuun!

Persusuomalainen (nimimerkki)

Perussuomalaiset ovat gallupien mukaan menneet vasemmistoliiton ohi. Seuraavissa vaaleissa Vihreät jäävät taakse. Kun vientiyhtiöiden tilauskirjat ohenevat ja työttömyys lisääntyy, valuu kannatusta hallituspuolueilta Perussuomalaisille. Ennustan jo Eurovaaleissa 14 - 15 % kannatusta Perussuomalaisille!

Leppänen (nimimerkki)

Oho, varmasti eduskuntavaaleissa tuo 15 % voi hyvinkin olla mahdollinen. Eurovaaleissa tämän päivän ennusteen mukaan tulossa 2 paikkaa PS & KD vaaliliitolle.

Leppänen (nimimerkki)

Oho, tänään Soini pani vielä paremmaksi. On tulossa rökälevoitto, 2 paikkaa ja n. 10 % kannatus. Vaaliliitto KDn kanssa saattaa saada jopa 3 paikkaa. Hyvä Timo Soini!

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Vanhojen puolueiden poliitikot eivät koskaan myönnä virheitään. Esim. viime laman aiheuttajat eivät koskaan myöntäneet tehneensä minkäänlaisia virheitä. Saati sitten, että olisivat jälkikäteen vaikka pyytäneet anteeksi ihmisiltä, meiltä tavallisilta kansalaisilta tekosiaan. Ei, ei kukaan ole myöntänyt virheitään. Ei Koivisto, Aho, Viinanen, Kullberg, SYPin devalvoijat, SAKn "sisäisen devalvaation" estäjät. Ei vaikka esim. viime laman aikana 13.500 yrittäjää riisti hengen itseltään. Väärän politiikan johdosta. Väärien päätösten seurauksena. Kaikki vaiettiin. Ei anteeksipyyntöjä. Nyt oli sitten tämä case Fortum. Eikä taaskaan kukaan ole tehnyt mitään väärin? Ei syyllisiä. Kukaan ei ole pahoillan tai myönnä mitään. Kansantaloutemme on par aikaa syöksykierteessä. Tuntuuko sinusta että olemme nyt, tällä kertaa hyvissä käsissä: Vanhanen, Katainen, Pekkarinen & co.? Minusta ei tunnu kovin hyvältä. Minulle tämä porukka näyttäytyy aikalailla kehnona tekijäjoukkona. Johtajuus puuttuu kokonaan. Ei ole minkäänlaisia visioita tai kunnon suunnitelmia. Tuntuvat vain odottavan että kaikki kääntyy, palaa joskus taas "ennalleen". Odottavat. Huonolta näyttää. Konsensus on pakko murtaa. Emme voi jatkaa enää tällä lailla tai paha meidät perii.

Kyllä kansa veronsa jaksaa maksaa (nimimerkki)

Kansainvälinen pankkiirikasvoinen kapitalismihan se nykylaman suurin aiheuttaja on. Mutta kuinka valtionhallinto on sen sallinut ja kuinka pientä ihmistä tukenut ja puolustanut? Anteeksi ei pyydetä. Ei osata eikä haluta. Ollaan vilpittömästi omalla linjalla vaikka kuinka vääräksi sen tietäisikin. Pelataan upporikasta rutiköyhien kustannuksella. Toivotaan laman käntyvän nousuun 2011 ja että kansan poliittinen muisti olisi lyhyt. Mutta kyllä kansa tämän muistaa!

13.500 hengen riistänyttä yrittäjää? Näin suuri luku todellakin? Siis Suomessa viime lamassa?

ryyti (nimimerkki)

MertsiLanki:"Ryyti, en ymmärtänyt, tarkoititko että säätiöiden lisäksi myös pörssiyhtiöt rahoittavat RKPtä? Miten se olisi mahdollista, eivätkö piensijoittajat reagoisi tällaiseen? Vai tukevatko yhtiöt säätiöitä? Vai miten? On todella kummallista, ja demokratian vastaista, ettei puolueiden kirjanpidot ole avoimia. Miksi ihmeessä media ei ole kiinnostunut asiasta?! "

Tarkennusta: Haluan uskoa,että tietyt pörssiyritykset eivät rahoita Rkp:tä suoraan.(Esim. Fiskars tai Konecranes) Sen sijaan niiden johtoa on Stiftelse för det tvåspråkiga Finland rf.:n johdossa. Ko. säätiö hankkii Rkp:lle rahoitusta.

Samoin Rkp:tä lähellä on säätiöitä, joiden tulot koostuvat pörssiyritysten osingoista. Korostan että ei se ole laitonta. Sekään ei ole laitonta, että puoluelle tuleva rahoitus kierrätetään säätiön kautta puolueelle.

Eikä sekään ole Suomessa laitonta jos puolue saa rahoitusta toimintaansa ulkomailta.

Kysymys on enempi siitä, että kun korruptio on Suomessa laillista niin ei ole Suomessa korruptiotakaan. virn.

Edellisestä esimerkki: On täysin laillista,että säätiö antaa valtion virassa olevalle virkamiehelle käteistä rahaa hänen virkatehtävissään tehdyistä palveluista. Tapa on ihan yleinen Suomessa, koska se on laillista.
Pitää vaan kutsua annettua rahaa stipendiksi tai vaikka kulttuuripalkinnoksi.
Ja hups, se ei ole korruptiota:)

Tiedän useita tapauksia.Ihan laillista korostan.

Mitä tulee Lumedemokratia-kirjaan niin sen kirjan kirjoittajat ovat osa lumedemokratiaa ja sen pönkittämistä. Kirjaahan rahoitti säätiö, joka toimii läheisessä yhteistyössä Rkp:n kanssa. Ilmeisesti se oli keskeinen syy, että muuten niin tiedostavat toimittajat "eivät huomanneet" tätä: Yksi puolue on Suomessa aina hallituksessa vaalien lopputuloksesta riippumatta.

Noin "vapaita kirjailijoita" ostetaan tässä maassa.

AY-raha raikastaa hengityksen (nimimerkki)

Ammattiyhdistysliikkeen tukimiljoonat SDPlle ja Vasemmistoliitolle. Kaikki sen ovat tienneet jo ennen MOT-paljastustakin. Kyllä kansa tietää. Ja osoittaa tukensa muutosvoimalle mielummin kuin vilpinpelaajille.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Verrattuna esim. RKPn saamiin tukirahoihin, SDPn ja Vasemmistoliiton tukirahat ovat pähkinöitä, suolarahoja. Miksi esim. MOT-ohjelma ei kykene esittämään sitä varsinaista kysymystä: Miksi kaikkien vanhojen puolueiden kirjanpito halutaan pitää salaisena? Miksi suomalainen media ei ole kiinnostunut tästä salailusta millään muotoa? Tästä konsensuksessa ja lumedemokratiassa on juuri kyse. Paitsi eri poliittiset, etujärjestöt yms. intressipiirit, myös media on kyynärpäitä myöten taikinassa. Ainoa joka tätä yrittää murtaa ovat Perussuomalaiset.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Äänestäjän muisti on lyhyt. Pieni muistutus vajaan vuoden takaisesta paljastuksesta. Topin & co:n korruptiosta tukiaisista kärähtivät mm:

Isot, kymmenen tuhannen euron lahjoitukset saivat puhemies
Sauli Niinistö (kok.),
ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen (kesk.) ja
pääministeri Matti Vanhanen (kesk.).

Viestintäministeri Suvi Lindén (kok.) sekä
kansanedustajat Merikukka Forsius (vihr.),
Anne Kalmari (kesk.),
Juha Mieto (kesk.) saivat kukin 5000 euroa.
Sdp:n kansanedustaja Lauri Kähkönen sai 2000 euroa.

Myös valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) ilmoitti saaneensa tukea yhdistykseltä.

Miksiköhän jotkut saivat kymmeniä tuhansia ja Lauri vain 2.000 eur.? : )

Persusuomalainen (nimimerkki)

Miksi topi ja kyösti eivät avustaneet Perussuomalaisia, esim. Soinia ja V.Virtasta? Miksi vain vanhat konsensus puolueet saivat "avustusta", voitelurahoja. Onko niin. että em. miehet eivät ole voideltavissa eikä siksi kannattanut tuhlata rahoja tällaisiin hevosiin?

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Uusi-Suomi 22.4.2009: Suomessa vierailulla käynyt Irlannin Eurooppa-ministeri Dick Roche ihmettelee ”Soinin puolueen rahoitusta”. Näin kertoo kokoomuksen eurovaaliehdokas, EVA:n johtaja Risto E.J. Penttilä blogissaan.

- Tuleeko raha samoilta hämärämiehiltä, jotka rahoittivat Irlannin euroskeptikoiden kampanjan?, irlantilaisministeri oli pohtinut Penttilälle.

Konsensus-kaverit yrittävät nyt tällaista. Syyttä. Omatunto puhtaana on kevyt kulkea. Mutta, miksi Risto E.J. Penttilä mahtoi olla hiljaa kun topi & co jakoivat avustuksia vajaa vuosi sitten? Puolueiden kirjanpito avoimeksi heti, niin nähdään mitkä tahot rahoittavat ja ketä.

Persusuomalainen (nimimerkki)

Keskustan puheenjohtaja pääministeri Matti Vanhanen maalaa lamasta pitkää. Hän sanoo Suomenmaa-lehden haastattelussa, että Suomen talouden taantuman kestoa ei osaa kukaan ennustaa.

Matti Vanhanen on kai varsinaiselta ammatiltaan toimittaja? Toimittajan tehtävänä on raportoida ja kertoa missä maa makaa, antaa tilannervioita. Jos Vanhanen olisi johtaja, hän tässä tilanteessa kertoisi visiosta ja strategiasta, miten tästä mennään eteenpäin ja selvitään. Eilisessä Ediskunnan kyselytunnilla Vanhanen oli todella pihalla, touhu meni jo vahvasti komedian puolelle?! Emme tarvitse tilanteen raportoijia, tarvitsemme johtajan. Vanhasen peli on nyt pelattu, itseluottamus on tipo tiessään, puhe alkaa olla paikka paikoin dementikon puhetta? Nyt olisi löydettävä uusi pääministeri!

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Ei ole Vanhasesta kriisijohtajaksi, ei todellakaan. Noususuhdanteessa on suht helppo johtaa, kun annettavaa ja jaettavaa, ja kaikkea kivaa riittää kaikille. Nyt Suomen talous on sellaisessa syöksykierteessä että tarvittaisiin kriisiajan johtamista. Tähän hän ei ole sopiva eikä kyvykäs. Vaikka 50 miljardin euron lisälainan jälkeenkään Suomen velkautuneisuus ei olisikaan vielä pahinta katastrofi luokkaa, lisälainan korot tekevät kovin monen elämästä hankalaa. Jo 3 % korko aiheuttaa 1,5 miljardin euron leikkaus tarpeen valtion budjettiin! Maksaisimme lähes neljä miljardia euroa pelkästään korkoja vuositasolla!

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Tänään kovasti esillä olleeseen MEDIA maksuun referoiden, noilla valtionvelan koroilla pyöritettäisiin esim. kymmentä Yleä.

Shakki termein, shakki ja matti. Nomen is omen (nimi on enne).

Leppänen (nimimerkki)

24.4.2009 Suomen Kuvalehdessä otsikko "Keskustalle uudet kasvot", Keskustan pitää asettaa selvästi tunnistettavat, arvoihimme perustuvat yhtenäiset tulevaisuuden tavoitteet...Politiikkaan taritaan tuoreutta. Siksi toimintatapoja on radikaalisti muutettava. Kysymys on keskustan tulevaisuudesta... Jos mitään ei tapahdu, vaarana on luottamuksen menettäminen.

Kirjoittajina ovat Antti Kaikkonen, Timo Kaunisto, Jari Leppä, Mika Lintilä, Juha Rehula ja Kimmo Tiilikainen.

Vanhasen omat puoluetoverit siis valittavat, että puolueelta puuttuvat visiot ja tulevaisuuden tavoitteet! Meitä johtaa siis pääministeri Vanhanen, ilman visioita ja tavoitteita!

Keskustaväki on ruotsinlaivalla pitämässä kokoustaan, saa nähdä jätetäänkö Vanhanen jo nyt rannalle vai katsovatko vielä kuudennet vaalitappiot Vanhasen kyydissä? Onko Urkista pelastajaksi?

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

24.4.2009 Suomen Kuvalehdessä kirjoittavat Antti Kaikkonen, Timo Kaunisto, Jari Leppä, Mika Lintilä, Juha Rehula ja Kimmo Tiilikainen mm. ”Keskustan pitää asettaa selvästi tunnistettavat, arvoihimme perustuvat yhtenäiset tulevaisuuden tavoitteet…Politiikkaan tarvitaan tuoreutta. Siksi toimintatapoja on radikaalisti muutettava. Kysymys on keskustan tulevaisuudesta… Jos mitään ei tapahdu, vaarana on luottamuksen menettäminen.

Vanhasen omat puoluetoverit siis valittavat, että puolueelta puuttuvat tulevaisuuden tavoitteet! Meitä johtaa siis pääministeri ilman tavoitteita!

25.4.2009 Janne Virkkunen/Helsingin Sanomat kirjoittaa kolumnissaan: Maailmanlaajuisen talouskriisin oloissa olisi mahdollista tehdä myös tahtopolitiikkaa, mutta se ei millään näytä Vanhaselta onnistuvan… Vasta tahdon löytyminen avaisi keskustalle tien kannatuksen kasvuun. Mutta onko kuusi vuotta pääministerinä tehnyt jo tehtävänsä? On mukavampi olla samassa valokuvassa Barack Obaman kanssa kuin politikoida Suomessa ja palauttaa keskustan kentän tuki omalle johtamiselleen ja uskoon puolueen kykyyn löytää ratkaisuja suomalaisen yhteiskunnan ongelmiin.

Meitä siis johtaa pääministeri ilman tahtoa! Vanhasella ei ole tavoitteita eikä tahtoa? Miksi meillä pitäisi hetkeäkään enää olla pääministerinä henkilö jolla ei ole tavoitteita eikä tahtoa johtaa maata?! Tässä taloustilanteessa? Pidetäänkö Mattia puolueen toimesta vallassa ainoastaan siitä syystä, ettei ole tarjota ketään muuta tilalle? Miten Matista on nyt yhtä äkkiä tullut niin kovin korvaamaton? Olisko Anu Vehviläisestä tai Anneli Jäätenmäestä Vanhasen korvaajaksi? Toinen vaihtoehto on vieläkin huonompi keskustalle. Kannatuksen edelleen laskeminen kohti 15 % kannatusta. Kohti Vihreitä ja PerusSuomalaisia? Tervetuloa! : )

Leppänen (nimimerkki)

Anu Vehviläinen vai Anneli Jäätteenmäki? Jäätteenmäki taitaa ollaa jo katsottu kortti ja Anu Vehviläinen ryvettyi vuosi sitten vaaliraha skandaalissa. Ei kertonut vastaanottaneensa 15.000 euroa Maakuntien Suomen rahaa! Keskusta on vaikeassa syksykierteessä. Jos mitään ei tehdä Vanhanen jatkuvasti laskeva suosio vetää pulueen kannatuksen parissa vuodessa niin alas, että seuraavaan hallitukseen ei ole mitään asiaa. Seuraavassa hallituksessa istuvat Kokoomus, SDP, Perussuomalaiset ja Vihreät. Löytyisikö Paula Lehtomäestä tai Mari Kiviniemestä johtaja ainesta?

Suomen Kansan Urhokkaat (nimimerkki)

Suomen Kansa ansaitsee arvoisensa johtajan. Tahdikkaan ja tomeran. Aikaansaavan ja osaavan. Meillä sellainen jo on. Sydämessäsi sen toki tunnetkin ja nyt sen myös vaalilippuun uskaltaudut merkitsemään!

Persusuomalainen (nimimerkki)

Liekö kenestäkään kepun kuudesta uuden linjan vaatijasta, Antti Kaikkonen, Timo Kaunisto, Jari Leppä, Mika Lintilä, Juha Rehula ja Kimmo Tiilikainen, lyömään nyrkkiä pöytään ja haastamaan Vanhasta? Pekkarinen on Vanhasen miehiä, ja sitten ovat ne naiset, Lehtomäki, Kiviniemi, Vehviläinen ja Jäätteenmäki. Taitaa kepun alamäki vaan jatkua, ja äänet sataa Perussuomalaisten laariin.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

28.4.2009 Keskusta on YLE Uutisten uusimman puoluekannatusmittauksen mukaan menettänyt edelleen suosiotaan. Huhtikuussa keskustalle mitattiin 18,6 prosentin kannatus. Pudotusta maaliskuusta on 0,4 prosenttiyksikköä.

69Eyes on saanut uuden jäsenen. Matti69. : )

Persusuomalainen (nimimerkki)

Vanhanen haluaisi naisen keskustan seuraavaksi presidenttiehdokkaaksi. Ketä mahtaa tarkoittaa, Merjan, Susanna Ruususen, nykyisen kihlatun vai 69-viestikaverin? Ei kai kuitenkaan Tanja Vienosta, kun on vähän saman tyyliset elkeet kummallakin, Matilla ja Tanjalla?

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Vanhanen tarkoittaa tietysti Anneli Jääteenmäkeä, jolta sai pääministerisalkun "varkain" vuonna 2003, kun vaalit hävinnyt Paavo Lipponen nostatti "Irak skandaalin" ja sen seurauksena Jäätteenmäki joutui eroamaan.

Keskusta on suurissa ongelmissa politiikkansa kanssa. Puolue yrittää pitää äänestäjänsä valheellisella politiikalla, joka kuului menneeseen maailmaan. Suljettuun, Kekkosen aikaiseen maailmaan ja suojattuun talouteen. Nyt Keskusta yrittää vielä pitää väkisin, verorahoilla ja valtion velkaa lisäämällä yllä tällaista utopiaa. Vuosittain maksamme tästä utopiasta n. seitsemän miljardia euroa. Suomen tulee kehittää aluepolitiikkaansa Tanskan ja Ruotsin mallin mukaiseksi, eli satsattava maakuntakeskusten kehittämiseen.

Pojat Kansan Urhokkaat (nimimerkki)

On aika. Järisyttää valtarakenteita. On aika. Äänestää muutos. Saada Suomen Kansan vähäosaisen kansanosan ääni kuuluviin. Nyt on Perussuomalainen aika.

Persusuomalainen (nimimerkki)

Keskusta putoaa syvälle! EU-vaaleissa on nyt ensi kertaa vaihtoehto maaseudun eläjälle. Kun täällä ei tykätä EU:sta ja Keskusta kannattaa EU:ta niin tietäähän sen mitä sieltä äänestyslapusta löytyy kirjoitettuna. Soinin numero!

Tuttu ja tunnettu (nimimerkki)

Tunnetuin ja eniten puoltoääniä kerännyt Timo Soini EU-ehdokkaiden tunnettuus ja voisi äänestää kyselyssä. Mielenkiintoista nähdä muuttuuko tämä todellakin ääniksi. Luulisi ainakin vanhojen puolueiden julkimädännäisyyden ajavan äänestäjiä uusien vaihtoehtojen pariin.

Persusuomalainen (nimimerkki)

Soinista tulee EU-vaalien äänikuningaas. Veikkaan, että saa tuplasti sen mitä seuraavaksi eniten, siis ääniä. Miksikö? Kertoo rehellisesti ettei kannata EU:ta. Ei ole korruptoitunut eikä ryvettynyt. On ammattimies, politiikassa mukana kohta kolmekymmentä vuotta. Ja kun katsoo niitä vastustajia niin suurelle osalle niitä lehmätkin nauraa! On uimahyppääjää, uimaria, tissuttelevaa isämitroa ja muuta politiikan-nyt-vaalien-alla-löytänyttä-jotka-katoavat-heti-politiikasta-kun-eivät-tule-valituksi.

Perussuomalaisten potentiaalinen kannatus on 25 %. Jo näissä vaaleissa 10 % kannatus menee rikki.

Persusuomalainen (nimimerkki)

Ja onhan siellä muitakin hyviä ehdokkaita: Sampo Terho ja V.Virtanen. Jompi kumpi voi heistä mennä läpi, tai sitten Essayah. Tiukka kamppailu tulossa.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Sampo Terho on PerusSuomalaisten Helsingin EU-vaaliehdokkas. Jussi Halla-aho testamenttasi äänensä Sampolle. Perussuomalaisten äänimäärä tullee olemaan Helsingissä n. 10.000 - 15.000 kpl. Mielenkiintoista nähdä miten paljon niistä sataa Soinin laariin ja miten paljon ääniä Sampo saa. Soini saattaa yksin saada jopa yli 100.000 ääntä. Ja se on paljon se!

Kuusinumeroinen selkeästi (nimimerkki)

Pressanäänet ylittäen. Niin uskon. Sillä eu-kriittisyys kasvaa alati ja uskallusta näyttääa ja näpäyttää on nyt ilmassa. Mulla harkinnassa jompi kumpi perusproffista kuitenkin.

Persusuomalainen (nimimerkki)

Keskusta taas lööpeissä: Kanki kaikkonen nyt vuorostaan sen yhden naisen kimpussa. Tekstaillut hulluna. Mitä tämä oikein on, onko joku asia hämärtynyt näiltä julkkispolitikoilta? Kanerva, Vanhanen ja nyt Kaikkonen. Eiks nää koskaan opi? Ihan kuin joku kohta puuttuisi aivoista? Vai oikeinko pyrkivät saamaan tällaista huomiota? Tuskinpa. Pthyi tällaisille "sankareille"! Ei muuta kuin sivuraiteille koko kopla!

Persusuomalainen (nimimerkki)

Iltalehti: Kansanedustaja Antti Kaikkonen, 35, myöntää avoimesti, että hänkin on viestitellyt keskustalaisen kunnallisvaaliehdokkaan Drita Lulicin, 34, kanssa, joka tuli tunnetuksi pääministeri Matti Vanhasen 69-kohun toisena päähenkilönä. Salasi tiedon vaimoltaan kunnes kuuli että tieto tulee Hymy-lehteen. Antti69.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Uusi Suomi 6.5.2009: "Enemmän kuin huhu on, että puolueiden teettämän julkaisemattoman mielipidetutkimuksen mukaan keskustalle on näillä näkymin luvassa vain kaksi edustajaa kesäkuussa valittavaan Euroopan parlamenttiin, kirjoittaa kokoomuslainen professori Jarmo Virmavirta näkökulmassaan. Kehno kannatus eurovaaleissa nostaisi keskustelun Vanhasen asemasta ja alkaisi kenties heiluttaa hallitustakin".

Vaihtoehdot ovat siis: Keskusta saa 7.6. kolme EU-edustajaa Brysseliin ja Vanhanen pystyy selittämään vielä tämänkin tappion. Mikäli edustajia saadaan läpi kaksi, ei sitä edes Vanhanen pysty enää selittämään. Vaihtoehtona on joko löytää Vanhasen tilalle Keskustasta jatkaja. Vaan kun ei ole varteenotettavaa kandidaattia. Ehkäpä Vehviläinen? Tuskinpa. Etäpä Anneli Jäätteenmäki? Mahdollisempi. Todennäköisempi vaihtoehto olisi uusi hallitus, jossa istuisivat Kokoomus, SDP, Vihreät ja Perussuomalaiset. Tämä olisi myös (galluppeihin perustuen) tämän hetkinen kansan tahto. Kuukauden + 1 päivän päästä olemme viisaampia.

Vanhat rakenteet rytisten kaatuu (nimimerkki)

Ruotsissa Piraattipuolue on kalluppien mukaan nousemassa maan kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi EU-vaaleissa. Osoitus siitä, että vanhat rakenteet murtuvat muuallakin kuin Suomessa, jossa PerSut ovat parhaimmillaan nousemassa Virheiden ja jopa KePun ohi!

Persusuomalainen (nimimerkki)

Tavalliselle ihmiselle ei ole vielä selvennyt missä nyt mennään. Mediasta tulee ristiriitaista sanomaa tyyliin, taantuma on jo ohi, toisaalla kerrotaan että mennään syöksykierteessä alaspäin. Samaan aikaan pörssi on lähtenyt nousuun ja asuntojen hinnat samoin. Korko on alempi kuin koskaan. Satatuhatta ihmistä on lomautettuna tai irtisanottu. Vienti on pudonnut alkuvuonna huolestuttavan paljon. Väitänpä että kansainvälisen finanssikriisin ongelmat ovat reaalitaloudessa Suomessa vielä näkemättä, eli edessä päin. Jos ongelmat realisoituvat, vauhdittaa se rakenteiden muuttumista.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Käsitykseni taloustilanteesta, joka perustuu reaalielämään ja keskusteluihin yritysjohtajien kanssa menneellä viikolla, on se, että todella moni yritysjohtaja on nyt "sormi liipaisimella". Jos tilanne jatkuu tällaisena, osa reagoi jo ennen kesälomia ja laittaa väkeä ulos. Ne, joilla kassa on vielä kunnossa odottavat syksyyn. Sitten on yrityksiä jotka hyötyvät tästä tilanteesta: kilpailijoita poistuu markkinoilta ja hyvää työvoimaa on taas saatavilla ilman huippupalkaa ja eduilla houkuttelua. Mutta uusia työpaikkoja on paljon, paljon vähemmän kuin irtisanottavia.

Paljon on myös kiinni poliittisista päättäjistä. Nyt monet pk-yritykset ovat siinä pisteessä, että veronmaksukyky on mennyt. Jos valtio myöntäisi veroille maksuaikaa tai mahdollistaisi maksamisen taantuman mentyä ohi, yritys selviäisi ja jatkaisi työllistäjänä. Jos valtio vaatii verojen maksamista kuten "normaaliaikana", katoaa työpaikkoja. Tämä on nyt erittäin tärkeä kysymys!

Toinen tärkeä asia on, että yrityksiä nyt kannustettaisiin, eikä pelkästään poliittisissa puheissa, kouluttamaan henkilöstöään. Nyt kun yrityksissä olisi kouluttautumiseen pitkästä aikaa paremmin aikaa ja motivaatiota. Oltaisiin sitten taas paremmassa iskussa kun uusi nousu alkaa. Mutta, toisin kuin esim. Mauri Pekkarinen toistuvasti on toitottanut, esim. Tekesin Tykes-kehittämisrahat ovat lopussa?

Jos nykyinen hallitus toimii nyt kyvyttömästi, tietää se suuria irtisanomisia syksyllä! Jos siis mitään ihmettä ei tapahdu.

Ps. Mitä järkeä on rakentaa kolme turhaa ohitustietä liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) vaalipiiriin alueelle ja päästää samaan aikaan toimivia pk-yrityksiä ympäri maata konkurssiin ja siirtää väkeä kymmenin tuhansin työttömäksi?!

Taloustilanne on veitsenterällä (nimimerkki)

On totta, että taloustilanne on veitsen terällä. Positiiviisia uutisia ja tuloksia kaivataan uuteen nousuun tai muutoin talouden syöksy kiihtyy entisestään seuraavaan romahdukseen. Talouden kriisi on tullut viiveellä Suomeen ja on uhkaavasti leviämässä kotimarkkinoillekin. Kaksi kuukautta kestänyt hurja pörssikurssien nousu Helsingin pörssissä ja huhtikuun hyvät asuntokauppa ja-hintaluvut indikoivat positiivista uskoa ja käännettä. Yritysten reaalimaailmassa vastaavaa käännettä ei valitettavasti vielä ole näkyvissä.

Mikä on hallituksen linja lisäelvytykseen? Entä EU-komission tai parlamentin?

Persusuomalainen (nimimerkki)

Hallitus on ilmeisestikin melkolailla pihalla tilanteen vakavuudesta? Katainen kuvittelee että kaikesta selvitään kun vaan otetaan lisää velkaa, lisää velkaa. Pää pensaaseen ja lisää velkaa. Alkuvuoden talouden faktaluvut ovat aivan jotain toista mitä on ennustettu valtionvarainministeriön toimesta: Ministeriön ennuste kansantulon pienenemiseksi on - 4,8 % mutta todellisuus ja toteutunut on 11 %. Tilanne on melko kestämätön. Nyt tarvitaan tekoja. Heti!

JL (nimimerkki)

Heikan ja Boxbergin kirja löytyy torrenttina mm. Pirate Baystä. Itse tietenkin vastustan piratismia, ja kerron asiasta vain paheksuakseni sitä.

Talous syöksykierteessä (nimimerkki)

Näin on. Lomautukset muuttuvat irtisanomisiksi ja talousluvut ovat kymmenien prosenttien laskussa. Mikä oikaisee tämän tilanteen? Mikä tulee olemaan uusi taso nykytaloudelle? Kuka maksaa laskun?

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

"Kuka maksaa laskun?"

Laskun maksavat samat tahot kuin edellisellä kerralla: monet pk- yrittäjät jotka ajautuvat konkurssiin tai laittavat muuten lapun luukulle, työttömät, lapsiperheet, yksinhuoltajat, pientuloiset vanhukset. Valtion velan hoitokulut tulevat leikkaamaan julkisia palveluja isolla kädellä, eli julkisten palveluiden käyttäjät maksavat laskun.

Siis vähävaraiset ja köyhät (nimimerkki)

Kuinka paljon siitä köyhien rätistä voi vielä vääntää. Suomen kansan syvät rivit kantavat vastuun ja kärsivät nahoissaan. Onko tämä oikein? Missä menee kohtuus? Muuttuuko maailma?

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

"Onko tämä oikein? Missä menee kohtuus? Muuttuuko maailma?"

Maailma muuttuu kun ihmiset muuttuvat. Kun vallassa olevat poliitikot muuttuvat. Kun vallassa olevat, ja olleet poliitikot nöyrtyvät ja tunnustavat virheensä jotka ovat vallanhalussaan ja tietämättömyyttään tehneet. Maailma muuttuu kun kansa äänestää suoraselkäisiä ja korruptiosta vapaita, viisaita ihmisiä päättämään asioistaan. Toivoa on, mutta näin ei voida enää jatkaa.

"Onko tämä oikein? Missä menee kohtuus?"

Onko oikein, että ruokajonot ja köyhyys lisääntyy vauhdilla ja samaan aikaan rikaat rikastuvat nopeammin kuin koskaan? Onko oikein että maassamme vieläkin, 200 vuoden jälkeen (1809 Venäjä voitti sodan), pieni ruotsinkielinen eliitti jakelee kohtuuttomia etuoikeuksia omilleen. Onko oikein, että SAK aktiivisesti hylkää työttömät, syrjäytyneet ja köyhät ja ajaa ainoastaan työtätekevän eliitin asioita? onko oikein, että tällaisessa tilanteessa, jossa pitäisi toimia rakenteiden uudistajana panostetaan ohitusteihin, tasoliittymiin ja vanhojen rakenteiden epätoivoiseen tekohengittämiseen?

Kyllä ihminen tietää mikä on oikein ja kohtuullista. Pitää kuunnella sydäntään ja omaatuntoaan, kyllä se kertoo mikä on oikein ja kohtuullista. Mutta niitä varten jotka eivät enää osaa kuunnella pitää olla säännöt ja lait. Ja oikeudenmukaisista säännöistä valtaa pitävät poliitikot ovat vastuussa ja vastaavat siitä kunniallaan ja maineellaan. Kansalaisten ja median pitää vaatia poliitikoilta enemmän. Jos asiat eivät suju, poliitikkojen pitää erota tehtävästään. Mielestäni esimerkiksi Vanhanen ja Hollmlund ovat toimineet kelvottomasti tehtävissään ja heidän tulisi osoittaa tervettä itsekunnioitusta ja välittömästi pyytää eroa.

Jouni Snellman (nimimerkki)

Jos kokee henkistä pakkoa äänestää lumedemokratian jatkon puolesta, Keskusta lienee turvallisin vaihtoehto. Euroopan Liberaalien ryhmä pitää kyllä kansallis-sosialistisen myrkynkylvön kurissa, varsinkin kun kysymyksessä on sen ehdoton junttisiipi.

Eläkeläiset ja virkamiehet kokevat ainoaksi toivokseen Öljypuolueen ja sosiaalifasistien - anteeksi sosialidemokraattien - äänestämisen, ja heitähän meistä alkaa olla suurin osa. Kyttäpuolueen ja Persujen äänestäjät taasen ovat uskovaisia, joita on vaikea järkipuheella käännyttää.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Jos kokee henkistä pakkoa äänestää lumedemokratian jatkon puolesta, Keskusta lienee turvallisin vaihtoehto... koska se jatkaa kekkos-stalinistista linjaansa hamaan loppuun asti. Keskustan ainoana ja ylimpänä strategiana on rakentaa ohitustie jokaiseen suomen kuntaan ja kaupunkiin ja muuttaa jokainen risteys eritasoliittymäksi. Tämä maksaa ainoastaan noin seitsemän miljardia euroa vuodessa, ja rahat kupataan yrittäjiltä ja veronmaksajilta. Nyt Vanhanen haluaa nostaa veroja jotta strategia saadaan jalkautettua nopeammin.

Lähetyssaarnaaja (nimimerkki)

Siis PerSuvihaaja Pekka Siikalaa vai. Outoa.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Lähetyssaarnaaja, tuo vastaukseni 133. on tyylilajiltaan sarkasmia. Se on siis huumoria. Eli, totta on, että meidän Suomalaisten tulee äänestää muutoksen puolesta. Äänestämällä valtapuolueita mitään ei tapahdu. Muutosta tässä maassa edustaa Perussuomalaiset.

Pohjanmaanpoika (nimimerkki)

Onko tuo kokomusta Pöntinen rasisti? Eikös tämä kaveri allekirjoittanutkaan rasismisopimusta vai eivätkö ne allekirjoitukset sitten mkitään merkitse? Joko kokoomuskin uhkaa vuotaa Perussuomalaisille kun noin kävivät hyökkäykseen ja mediajulkisuuden tavoitteluun? Vuotaako PerSujen kriitikkolaita nyt Pohjanmaalle?

Valtakunnansovittelija (nimimerkki)

Laitetaan virka uuteen hakuun kun sopivaa SAK-taustaista ei sitten tunnu löytyvän uudeksi Valtakunnansovittelijaksi taitavan ja tunnustetun Saloniuksen jälkeen. Voi mikä farssi SAK!

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Missä kabinetissä ja millä vuosikymmenellä mahtaa olla tuokin asia sovittu? Tuollainen "konsensus" alkaa näyttäytymään komedialta kaikkien muiden paitsi SAKn vallanhaluisten silmissä.

Persusuomalainen (nimimerkki)

No, nyt kärsivät konsensus puolueet karvaan vaalitappion, kaikki paitsi RKP. Se ihmetyttääkin, miten se sai niin paljon ääniä? Osui suurella rahalla tehty markkinointi tietenkin nappiin ja jokainen ruotsia puhuva saatiin äänestämään? Tämä tulos oli hyvä, se saa uskomaan että Suomessakin ollaan matkalla kohti todellista demokratiaa. Kiitos äänestäjille siitä!

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Enpä ole toista yhtä sitkeää kommentointiketjua vielä Uudessa Suomessa nähnyt. Ehkä niitä on, mutta näkemistäni tämä on ennätys. Kenties sitkeys kertoo aiheesta...

Haluanpa itsekin ottaa osaa, vaikken kaikkia 139:ää viestiä jaksanut lukea.

Ensinnäkin, Lumedemokratia on samalla ilahduttava ja synkistävä, mutta ehdottomasti kirja paikallaan. Tätä tarvitsemme!

En itse kuitenkaan "imaissut" kaikkea ja siitä muuten kirjoittajille palautetta annoinkin. Olen nimittäin eri mieltä aluepolitiikkaosuuden keskeisestä teesistä, Suomen kaupungistumisasteesta. Käytetty luku on sinänsä oikein, mutta harhaan johtava. Oma teesini on, että Suomi on Pohjolan kaupungistunein maa erinäisin perustein tarkasteltuna.

Ensinnäkin, Suomessa asuu suurempi osa väestöstä aivan muutamissa suurimmissa kaupungeissa, mitä Ruotsissa. Toisekseen, väestöstämme asuu yli 30 000 asukkaan kunnissa yli puolet, kun muissa Pohjoismaissa vastaava luku on selvästi vähemmän (siis jopa Tanskassa). Nämä asiat voi kukin tarkistaa itse väkilukulistoja vertaamalla. Olemme muuttaneet vuosikymmeniä kaupunkeihin ja jossain vaiheessahan sen tulee alkaa näkyä kaupungissa asumisena.

Lisäksi asumme usein kerrostaloissa, kun esim. Hollannissa vastaavasti asuu huomattavasti pienempi osa väestöstä ja sen on sentään Euroopan tiheimmin asuttu maa!

Yksi asia, mikä unohdetaan tässä pohjoisen elättämiskysymyksessä, on se, että pohjoinen ja itä tuottavat koulutettua sekä kasvatettua väestöä tuottavaksi työvoimaksi etelään - ilmaiseksi (ellei näitä valtionosuuksia lasketa). Se on varsin kallista kauppaa maakunnille, kun tuotteliaimmasta väestöstä iso osa muuttaa pois. Se ei voi olla näkymättä maakuntien aktiivisuudessa. Näin olleen osaa valtionosuuksista voidaan nähdä myös maksuna työvoimaa vastaan. Toisaalta kasvukeskusten kasvu on osin riippuvainen tästä työvoimasta.

Yhtä kaikki: tarvitaan kansan ääni kuuluville. Suomessa ääni on tapettu. Ihmiset on ajettu ulos politiikasta periaatteella "ei kuulu teille" tai "älä häiritse". Tämä luonnollisesti sivistyneen vaivihkaa, eikä välttämättä mitenkään tietoisesti ja suunnitelmallisestikaan: on vaan ryssitty tää tilanne ja nyt se suosii valtaapitäviä, jotka muutosta eivät tietenkään halua.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Ymmärsin, että kirjassa kritisoitiin sitä, ettei Suomessa ole syntynyt riittävästi ja riittävän suuria maakuntakeskuksia. Riittävän suuret maakuntakeskukset generoivat osaamista ja palvelut kehittyvät, toisin kuin nyt. Nyt on käynyt, mihin viitaatkin, niin että "pohjoinen ja itä tuottavat koulutettua sekä kasvatettua väestöä tuottavaksi työvoimaksi etelään". Se, että väestö valuu Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle ei ole järkevää - vanha infrastruktuuti (koulut, terveyskeskukset, päiväkodit yms.) hylätään ja rakennetaan toiseen kertaan pääkaupunkiseudulle. Yhteisöllisyys särkyy kun tutut ihmiset jäävät kotiseudulle eikä aikuisiällä niin helposti muodostu uusia. Asuntojen hinnat ovat nousseet pilviin, varsinkin Helsingissä jne. Voi kysyä, onko kepu johtoinen aluepolitiikka ollut onnistunutta? Pitäisikö satsata enemmän rahaa erilaisten uusien busineksien ja ideoiden kehittämiseen, nykyisten yritysten johtamisen kehittämiseen ? On ilmeisestikin satsattu suurteollisuuteen ja pk-yrittämisen kehittäminen on jäänyt liian vähälle. Nyt olisi korkea aika panostaa esim. uusiutuvan energiateknologian kehittämiseen (ei ydinvoiman).

Arto Bäcklund (nimimerkki)

Viittaan tässä tuohon Kuola-keskustelun kommentteihin.

On jokseenkin turhaa kuvitella, Venäjän tässä kehitysvaiheessaan, saada toimivat kauppasuhteet ja avoin raja Lappiin mikäli Suomessa käydään Venäjän näkökulmasta kiusallista ja sekavaa Nato-keskustelua. Tästä keskustelusta on unohtunut kokonaan taloudellinen aspekti!

Jäsenyyden mahdollisesti, ja valitettavasti, toteutuessa raja sulkeutuu ainakin meidän sukupolvemme ajaksi ja maidemme välillä suhteet tulevat kiristymään mitä moninaisimmissa asiakysymyksissä.
Sitä paitsi silloin rajan molemmin puolin saattasi olla ydinaseita ja Nato-valvontaa ainakin meidän puolellamme.

Venäjä on meille suuri mahdollisuus, jota nyt loppupeleissä ollaan tyrimässä pahanpäiväisesti. Kysymys ei todellakaan ole rähmälläänolosta. Siitä minua tuolla em. blogissa on syytetty. En tunnista itseäni niistä argumenteista, jos siellä jotain todellista oli.

Aiheesta enemmän kommentissani US:n "Roskanpoimijan blogissa" (Myöhänen).

Stella Nova (nimimerkki)

Hei ottakaa varas kiinni! Tämähän se on vanha taktiikka kohdistaa huomio itsestään muihin. Ja tätä vanhaa keinoa Kepu surutta käyttää yrittäessään kesken Vaalirahakohu XIV :n osoitella muita vanhoja puolueita (SosDem ja KOKoomus). Mutta miksipä ei myös RKP SFP ?

Joko teflon-Vanhaselle kellot soivat? Tuskinpa edes Korhoselle sillä Mittumaari ja kansakunnan aivojen nollaus kesällä armahtaa tälläkin kertaa Kepulipeleihin osallistuneet.

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

142. "Venäjä on meille suuri mahdollisuus"

Kyllä, ehdottomasti. Venäjä on itse asiassa jo Suomen suurin kauppakumppani, mutta potentiaalia olisi vaikka kuinka paljon kasvattaa liiketoimintaa. Suomessa kuitenkin koetaan Venäjä vielä usein suurena riskinä. Nykyinen uhitteleva ulkoministeri koetaan Venäläisten taholta lähinnä huvittavana "vääpeli nappulana"?

143. "Joko teflon-Vanhaselle kellot soivat? "

Ainakin on mielenkiintoista nähdä millaiset gallup arvosanat pääministeri saa? Viimeksi huhtikuussa 2/3 piti Vanhasen toimintaa huonona tai tyydyttävänä. Tuskin tämä viimeinen ainakaan on arvioita parantanut.

Toimituksen poiminnat